Gå til innhold
Arkivverket

[#3212] Wilhelm Christian MIDLING "født Throndhjem 1804"-


Gjest vmidling@c2i.net - Victoria Midling
 Del

Recommended Posts

Gjest vmidling@c2i.net - Victoria Midling

WILHELM CHRISTIAN MIDLING skal være født i "Throndhjem" 1804. Dette står på hans vielsesattest fra Bergen 1840 12.april hans 2.ekteskap. I tellingen fra 1801 finnes ingen MIDLING og i tellingen fra 1865 finnes heller ingen Midling. Hvordan skal jeg finne ut hvem hans søsken var eller foreldre? Kirkebøkene? Hvordan får jeg tilgang til dem? Må jeg reise til Trondhjem? KAN NOEN HJELPE MEG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S Sandsmark

Microfilm av kirkebøker kan en få som fjernlån på alle landes biblioteker og fillialer,forutsatt at en har tilgang på leseapparat. Spør nermeste bibliotek,der er katalog over kirkebøker som er filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hallo, hvis du går inn på " familysearch.com "så finner du iallefall 6 stk. Midling, deriblant Wilhelm Christian, gift m/ Gustava Dorthea Forsberg 12.April 1840. De øvrige som er nevnt, er vel sannsynligvis slektninger ? Lykke til ! Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria Midling

Jeg skal bestille kirkebøkene fra Trondheim!! Takk for den hjelpen.Wilhelm Christian var gift med Gustave Dorothea Forsberg ved 2.ekteskap og på vielsesattesten står det at han var født i Trondhjem, men hvem var den 1.kona? Antakelig datter av 1.ekteskap er Marie Magdalene Midling og så er det mellom der en sønn Wilhelm som han har fått med "pigen" Berthe Bendixdatter... litt vet jo, men å komme frem til kone nr.1 og hvor han bodde da og fødselsattesten hans der hans foreldre er nevnt ...se de er verre foreløpig.. Men takk for interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest v.midling

HELT UMULIG !!!! Nå har jeg søkt på filmruller flere ganger fra Trondhjem. Her finnes ingen Midling'er.... Når han oppgav Trondhjem som fødested ved 2. eksteskap må vel dette stemme? Hvorfor kan det være at han ikke er å oppdrive fra kirkebøkene? Født-konfirmert-forlovet-gift----osv.--- Det må jo ha eksistert en far og en mor.... Nå står jeg virkelig fast....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kan det hende at navnet var Midtlyng? Tror der er et sted i Gauldalen ved det navn.På telefon CD en min er der24 Midling og 68 Midtlyng. Ellers så var det vanlig på den tia å bruke patronymikon.Der er også noe som heter Dødsfallsprotokoll i noen byer,skifteprotokoller gir ofte gode opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Løsningen på "mysteriet" finnes i Bergen. I Digitalarkivets kirkebøker finnes bl.a. "Vilhelm Chrstian Medling" viet til "Marie Magdalene Herlofsen" den 28. jan. 1827. De fikk datteren Marie Magdalene den 25. okt. samme år. Denne kona døde så i oktober 1830. Wilhelms andre ekteskap og i alle fall 8 barn finnes i de samme kirkebøkene.Ved denne første vielsen er "Baklandet ved trondhjem" ført som fødested på brudgommen. Når Victoria ikke har funnet dåpen av ham i kirkebøkene for Trondheim, skyldes dette trolig at han var døpt i Bakke kirke. Kirkebøkene for Bakke finnes under Strinda for den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest v.midling

TUSEN TAKK !!! Jeg viste at Marie Magdalene Midling var barn av 1. ekteskap, også at hun ble gift med Bull...men ikke hvem hennes mor var. Takk igjenn !!! også for videre henvisninger til hvilke kirkebøker jeg kan søke i !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kirkebokrullen for Bakke/Strinda er gått gjennom så godt som jeg har klart...(forferdelig skrift!!) Fant noe som lignet MIDLING/Medling...1804, 22. januar (?) Barnet heter Wilhelm Christian og moderen Inger Catrina Petter Øydreasdtr. Så skjønner jeg ikke hva som står (hvem som er far) men lenger nede er "...mand CLAUS MIEDLING" (styrmand?) fra Bromen Contwai/Prøssen Contwai../Bremen contwai... CLUET ER HVOR KOMMER MIDLINGENE FRA.... UTLANDET?.... HVILKET LAND DA? England....Tyskland....Ostfriesland...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har så mye å bidra med når det gjelder opprinnelsen til Claus Miedling. Contwai virker jo litt engelsk, men jeg har ingen idé om hva det skal bety. Såvidt jeg forstår har "Middling" vært brukt som oppnavn på barn midt i en barneflokk. Dette er blitt til et slektsnavn i England/USA. Fornavnet peker jo heller i retning av Tyskland/Nederland. Det tyske ordet "Mietling" er kanskje et bedre spor. Det betyr noe sånt som "leiearbeider" eller "freelance".Jeg tror imidlertid jeg har funnet Inger Katrine i FT 1801. Hun var født ca. 1782 og var datter av arbeidsmann Peter Andreas LIND (f.ca. 1753) som losjerte med familien sin hos "søefarende" Christopher Hansen i hus nr. 4 på Kalvskinnet i Trondheim. Moren het Juliane Knutsdatter (f.ca.1752).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Bromen/Bremen er i alle fall Tyskland.Bremerhaven er gammel tysk orlogshavn, og det var vel også et tysk passasjerskip som het "Bremerhaven" i årene før 2. verdenskrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelm Christian skrev vårt etternavn som MIDLING ca.1850(2.ekteskap i Bergen), som MEDLING 1.ekteskap i Tr.h. Søking etter fødsel for WC (1804 Trhj.)førte til Claus MIEDLING mulig styrmand fra (eller på?) Bromen/Bremen (Contwai?) Det som er vanskelig å forstå av kirkebøkene er om det er han som er far eller om han er ett slags "vitne/fadder" Hva var praksis? Først står Moderen Inger Catrina Petter Øydreasdtr. Så nevnes "Lind. Gront Birnfal for Morten Hans J. Øyen ... øvr. Baihland. Og så "Pirend. ung fr. og stÿrmand Claus Miedling fra Bromen Contwai." så kommer en opplisting av navn (vitner?) Skulle ønske noen kunne lese dette for meg.... Hvis Claus ikke er far denne WC må jeg vel egentlig lete på nytt i kirkebøkene etter en annen WC samme år der MIEDLING er far? noe jeg egentlig ikke fant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt har tilgang til filmen og du dessuten har tilgang til en mikrofilmleser som kan avfotografere/skrive ut enkeltsider, så kan jeg hjelpe deg. Hvis ikke, er det kanskje best at du får hjelp av noen som bor i nærheten av Riksarkivet eller evt. i Trondheim.Med hilsen knbryn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei VictoriaNår Moren står oppført først, tyder det oftest på at barnet er født utenfor ekteskap. Etter det Knut Bryn sier om Inger Katrine, er det vel slik at hun står oppført som "Inger Catrina Petter Andreasdtr. Lind". Claus Miedling må jo være faren, det er svært lite sannsynlig at det skulle døpes en uektefødt Wilhelm Christian på riktig sted, med en fadder som heter Miedling. Det neste du må gjøre nå, er å forsøke å finne denne Claus Miedling, ant. i Tyskland eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei igjen.I et av dine første innlegg, skrev du at det muligens kunne være Prøssen i stedet for Bromen/Bremen. I mormonernes søkebase (www.familysearch.com) finnes det haugevis av Mietling, Miedling, Mittling, Midling, Medling i Tyskland, og nesten alle er fra Preussen! Dessverre fant jeg ingen Claus der, men en idé kunne være å søke etter Mietling/Mittling i en e-post-adresseliste eller noe, sende en mail til noen nålevende tyskere som bærer navnet og spørre pent om de vet noe om slekten sin/eventuelt kan hjelpe deg med å finne ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Sjekket kirkeboken som ble nevnt i et tidligere innlegg, der står det som nevnt at WC var døpt den 22.01.1804 og var uekte barn av Inger Catrina Petter Andreasdatter Lind, som har opphold hos Morten Hansan Øyen på Øvre Bakklandet. Faren er ungkar og styrmand Claus Miedling fra Bræmen, deretter står det i mine øyne CONTREIST, noe jeg tydet til at Claus hadde dratt tilbake til Bremen. De navnene som Gvarvingen forteller om, er navnene på fadderne. Opplysningene er hentet fra kirkebok for Strinda 604.A02, Bakke sogn 1798-1817, s.65. Lykke til videre i Tyskland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Hallo. Her er en Bergens-connection til: Peder Andreas Lind og Juliana Knutsdtr ble gift i Nykirken i Bergen 1780 og Inger Catrine døpt 1782 samme sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Peter Andreas Lind ,bagersvend, og pige Juliana Knutsdtr, ble forlovet i samme kirke 1781. Deretter er det tilført: "begge fra Christiansund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det ikke så vanskelig å finne Inger Catharina. Hun ble født i Bergen 29. januar 1782 og døpt i Nykirken 3. februar. Foreldre: "Bagerarbeydsmand Peter Andreas Lind" og "Juliane Knudsdtr."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilsendt en utskrift av kirkeboka med dåpen av Wilhelm Christian og kan fortelle hva som står der:Domin. 3tia ab Epiph. Januari 22. Prædiket Selv. Communic. 53. Døbt et uægte Barn Wilhelm Christian. Moder Inger Catrina Petter Andreasdtr Lind. Giort Barsel hos Morten Hanss. Øyen paa øvr. Bachland. Fader ungkr og Styrmand Claus Miedling fra Bræmen, bortreist. Hændes 2det Lejermaal. Test. Mali Jonsdtr Zæter, Giertru Ravn, Mathea Hansdtr Ilen, Erich Prævis(?) Skrædder, Andreas Kledz(?) af Ilen, Johannes Hansen Øyen.Dette viser i alle fall at Wilhelm Christians far var fra Bremen. Kanskje bodde han aldri i Trondheim? Jeg gjorde noen søk i den tyske telefonkatalogen, men fant ingen med etternavnet Miedling. Derimot fant jeg en del som heter Mietling og dessuten en håndfull med navnet Midding. Et par med dette siste navnet bodde faktisk i Bremen. Kanskje denne navneformen må tas i betraktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria Midling

Først.. Mange takk for hjelpen!!! Nå har jeg også forsøkt å søke på tyske databaser etter Miedling men uten hell. Det at jeg kan ta kontakt med noen i Tyskland med navn som nesten er likt vårt er jo en ide. Jeg er så heldig at jeg er forholdsvis god i tysk og tyske høflighetsformer. Finnes det tyske skipslister andre enn imigrantlister der skipper/styrmann er nevnt? Hvor finner jeg beste søkeplass i Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Du kan jo starte med byarkivet (Archiv der Hansestadt Bremen eller noe slikt). Kanskje det ligger ute med informasjon på internett, som andre hansabyarkiver gjør. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.