Gå til innhold
Arkivverket

[#3214] Barth i Bamble, ca. 1800.


Gjest Henning Hellstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Hellstrøm

Jeg har problemer med å finne mine forfedre i 1801-tellingen. Er denne komplett? Min tipp-tipp-tipp Hans Nielsen Barth fra Bamble i Telemark finner jeg i 1865-tellingen men ingen Barth'er finnes i Bamble i 1801. Hans far Niels Barth skal også ha bodd der da. Er dette navnet tatt senere, eller er det mangler i registreringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Jeg så etter i Bamble Bygdebok, bind 1. De eneste Barth jeg fant var Daniel Barth (1738-94) kjøpmann, trelasthandler og postmester i Kragerø, sønn av kjøpmann og postmester Jacob Barth og Elisabeth Cathrine Bøckman. Han var en tid eier i Langøya og Haukedal. Når det gjelder folketelling 1801, så ble de fleste i Bamble registrert med fornavn og farsnavn+sen. Så etter Hans Nielsen, men fant ingen som passet med alderen. Er du sikker på at de var i Bamble i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Er det mulig at navnet skrives annerledes,og da f.eks. Bert(h)? På Herre i Bamble fantes det en familie av navn Bert(h), likedan i Skien og Gjerpen. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Hellstrøm

I Bamble er det nok dårlig med Barth'er i 1801 ja... De har vel flyttet inn senere, selv om Hans Nilsen Barth er oppført med Bamble som fødested. Når det gjelder Barth ser det ut som om dette er et navn mange har valgt å beholde i tillegg til farsnavn+sen, f.eks rasmusen_barth. Som nevnt i mitt innlegg i grensesnittforumet er det umulig å finne disse i landsdekkende søk, da tegnet _ ser ut til å terminere navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Ref. samme. Søk med Barth da '_' ikke bare avslutter, men også starter nytt navn. Det er 38 (*_)Barth i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Hellstrøm

Som svar til Torkil Liers innlegg vil jeg nevne at jeg har kommet over en bok om slekten Barth i Norge, skrevet av Mikael Sundt i 1891. Her nevnes Bert/Berth som mulig skrivefeil evt. en annen slekt. Det er mulig jeg legger opp et slektstre fra boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.