Gå til innhold
Arkivverket

[#3222] Snekkermester Becker, Kongsberg


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Kjenner noen til familien Becker på Kongsberg? Iflg. folketellingen for 1865 er snekkermester Johan Becker f. ca.1821 enkemann. Hvem var han gift med? I mine papirer står det at hun var en Johannesdatter, men jeg heller til den teorien at det var hans mor som var en Johannesdatter, da hun skulle være født rundt 1800. Det er altså denne Johannes/Johansdatter jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I mormonernes database "familysearch.com", også kalt IGI, finner du at Johan Becker giftet seg på Kongsberg 24.2.1852 med Anne Marie Frisch. Frisch er åpenbart et "gammelt" navn på Kongsberg; i IGI mysser det nemlig av Anne Frisch'er som var født/døpt der, men ingen av de jeg fant passet i alder til å gifte seg i 1852. Men deter ihvertfall noe å starte med.Det er mulig faren hennes het Johannes, men det må du trolig til kirkeboka for Kongsberg for å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hæge Aas

Becker-navnet er interessant. Min far og hans 4 brødre fikk alle Becker som mellomnavn. De er født mellom 1911 og 1921. Ingen i slekta kan imidlertid svare på hvor dette navnet kommer fra. Vi vet de hadde en svensk farmor og at det muligens er en link der, men farfarens familie kom fra Sigdal og Asker, se innlegg 2701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Takk for svar, Tore! Nå ble jeg endelig i stand til å finne familien i folketellingen for 1801. Kjenner du noe til denne familien? Min 'formor' er Martes søster Christiana, 6 år i 1801. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo Anita! Johan Christian Arnesen Becher f 17/3-1822, d. 1878. Sønn av Snedker Arne Jacobsen Becker f 18/1-1780, konf. 1794, d. 28/1-1828, gift 15/12-1814 med Marthe Johansdtr. Christensen f. 15/11-1771, d 4/5-1849. Fem barn - Johan var nr.4. Johan giftet seg som nevnt i et innlegg over, 24/2-1852 med Anne Marie Poulsdtr. Frisk f. 17/12-1821. Jeg har mere om disse familiene hvis du ønsker det. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei igjen! Ser at Tore har andre årstall på moren til Johan, Marthe Johansdtr. Du får sjekke dem. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Hei Turid! I folketellingen 1801 står Johan Christensen, tømmermæster svend ved sølvværket, gift med Maria Bendtsdatter og barna Barbroe 13 år, Bendt 11 år, Marte 8 år (altså født 1793 - så 1791 stemmer nok, 1771 er nok feil!), Christiana 5 år og Maren Christine 3 år. I mine gamle slektsopptegnelser fant jeg følgende: 'Christiane skulle ha to ikke navngitte søstre, den ene gift med maskinist Julsen i Drammen, den andre med snekkermester Becker i Kongsberg'. Dette var grunnen til at jeg begynte å søke etter snekkermester Becker - i håp om å finne noe mer om disse Johansdøtres foreldre. I følge mine papirer skulle også slekten opprinnelig være fra Sandsvær. Jeg tar med takk i mot all informasjon du har! Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tore Bjølgerud

Til Turid Langås Jensen. Jeg tar gjerne imot opplysninger om Becker-familien som du måtte ha (familien min).tbjoelge@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.