Gå til innhold
Arkivverket

[#3225] HARBITZ, Johan Andersson (1707-1795)


Gjest Gyril Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyril Horn

Jeg søker etter Johan Anderson HARBITZ (1707-1795)Harbitz også skrevet Harbist, og hans kone Gjertrud Nilsdatter (1706-1781).Begge har et ukjent fødested. I Haus Soga og Segn av Lars Martinusson er det nevnt at Johan muligens har Dansk slekt og at Gjetrud er fra Trondheim.Jeg vet at Johan var corporal ved Søndre Sondhordlenske campe i 1736. Og at han drev som Gjestgjevar ca 1745-1780 i Hausvik (OSTERØY).Han er nevnd som commander sergeant i 1795, og ligprediken hans ble holt 27 Feb 1795.I skifte etter Gjertrud i 1782, er 4 barn nevnt. Alle er fødde i Bergen, disse barna heter:Andreas (1731-1783) borgerskap i Bergen 1756. Johan Henrik (1734-1801) skomakermester fikk borgerskap i 1763. Nikolai (1739-?) skomakermester i Bergen. Nils (1741-1810)gjestgjever i Hausvik etter faren.Hvem var Johan Andersson Harbitz og Gjertrud Nilsdatter sine foreldre? Mangen TAKK for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Glenn Murray

Gjertrud Nilsdtr vet jeg ikke noe om, men foreldrene til Johan Andersen Harbitz var Anders Svendsen Bach (vitale data ukjent) og Kirsten Johansdtr Harbist (1683-1742). Kirsten var datter av Johan Harbist (????-1695) og Kjerstine Hansdtr (vitale data ukjent).Johan Harbist var kannegyter i Trondheim og er den første kjente av denne familien i Norge.(Kildene mine er diverse private trykk i Harbitz familiens eie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

I «Studenterne fra 1889. Biografiske meddelelser samlet til 25 aars-jubilæet 1914», Trondhjem 1914 fins følgende slektskommentar:“Slegten Harbitz i Norge nedstammer fra en tyskfødt gjestgiver i Haus, Nils H., d. 1810, og hans danskfødte hustru Elisabeth Christine Ibsen”.Gjestgiveren det er snakk om, Nils Harbitz (02.1742 — 24.06.1810), hadde en svoger ved navn Jacob Ibsen (06.10.1757 — 07.02.1808), klokker i Haus. Jacobs datter, Catharina Fredrikka Holberg Ibsen (10.02.1792 — 30.01.1839) var mor til Daniel Cornelius Danielssen (1815 — 1894), spedalsklegen og museumsmannen i Bergen.Jeg har lenge lurt på hvorfra denne gjestgiveren i Haus egentlig hadde sine aner. Det synes å være opplest og vedtatt at en stamfar Harbitz opprinnelig kom fra Tyskland — eller muligens fra Danmark. Men er nå det så sikkert?Fins det ikke endel “pseudo-tyske” slekter i Norge — dvs folk som la seg til et tysk navn (f.eks. Fischer) eller en tysk skrivemåte av sitt navn (f.eks. kanskje Harbitz)? Det fins i Norge en god del tyske navn som ender på -itz. Mange av disse går tilbake på stedsnavn i Tyskland, men jeg tror det er vanskelig å putte Harbitz inn i denne kategorien.Gyril Horn og Glenn Murray bekrefter min mistanke om at navnet — dersom det absolutt skal være “utenlandsk” — i beste fall er dansk. Men igjen, vet vi egentlig noe som helst?Jeg har også en privat slektsoversikt over Harbitz-familien i mine arkiver, men jeg har ikke hørt om noen dypere søk etter opprinnelsen til navnet. For eventuelt å kunne eliminere Harbist som tysk innvandrer til Norge på 1600-tallet, finner jeg ovenstående spørsmål utredningsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.