Gå til innhold
Arkivverket

[#3226] Maren Svendine Holst f. 1829 i Kristiansund


Gjest Jorunn Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Rye

Jeg leter etter opplysninger om navn på foreldre og evt. søsken til Maren Svendine Holst. Maren Svendine var min tippoldemor, og jeg finner henne i Digitalarkivet, bosatt i Bergen og gift med Hans Lauritz Hess f. 1833 i Bergen. I følge folketellingen i 1865 bodde familien da i Trondheim. Det er oppgitt at hun var født i Kristiansund i 1829. Ved folketellingen i 1875 kan jeg ikke finne hverken henne eller ektemannen. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I mormonerdatabasen "familysearch.org" kan du finne fødsel/dåp for Maren Svendine Holst (Abt.1829). Faren het Harder Holst. I samme database finner du også vielse i 1828 for Harder Holst og Lovise M. Eberg i Borgund, Møre&Romsdal.Lovise Eberg har jeg ikke funnet noe mer om, men Harder Holst er trolig identisk med Harder Holst Grubbe (3 år) i FT1801 for Qvernes i M&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det gjelder bare å lete....:Lovise Maria Eberg (2 år), datter av Stadsmusikant, cantor og organist i Hospitalkirken i Trondheim (ref. FT1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Rye

En stor takk til Kjell Hamberg. Du har hjulpet meg et langt stykke videre. Saken er den at min bestemor, som het Louise Marie Hess (1896 - 1976), fortalte at hun var oppkalt etter ei som het Louise Marie Grube Holst( hun stokka nok litt om på etternavna). Dette er nok den samme som Lovisa Marie Eberg, vil jeg tro. Hun skulle være av dansk slekt,i følge min bestemor. Så nå får jeg bare lete videre og se om jeg havner i Danmark. Jeg er fortsatt takknemlig hvis noen kan hjelpe. Jeg strever også med å finne ut hvor det ble av Maren Svendine og Hans Lauritz Hess etter 1865 - tellinga. Det er sannsynlig at de har reist til Amerika, men når, - og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.