Gå til innhold
Arkivverket

[#3230] Lina Nilsen, vaskepige


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Jeg søker etter innsikt i en av mine oldemødres livsløp. Hun het Aline Johanne Iversdatter Nilsen, født i Haus prestegjeld, Gjerstad sogn (Hordaland) i 1872 (i følge kirkebøker for dåp).Hun reiste til Kristiania rundt århundreskiftet. Hvorfor og på med hvilken reiserute er ukjent. Det jeg vet er at hun gifter seg med en dansk statsborger i 1908 og bosetter seg i Tøyengata, Oslo.Spørsmålet mitt er knyttet opp til hvem, hva, hvor i tiden før dette. Siste spor i Bergen er ved fødsel av en uekte datter i 1894 (Signe Våge).Har kjennskap til at hun i Kristiania/Oslo skrev seg for Lina Iversen/Nilsen. I folketelling for 1900 finner jeg en vaskepige Lina Nilsen som bor i Ruseløkveien 36 hos Inger Hansen, født. 1831, Hole på Ringerike. IH er understøttet av fattighjelp (hva vil det si i praksis?)Denne Lina Nilsen har en sønn, Leif Martin Nilsen, født 23.06.00.Rykter i familien går om at Aline Johanne tjente hos en skuespillerinne.- Noen som kjenner navnet Inger Hansen i skuespillekretse?- Hva med gode råd om hvordan jeg eventuelt kan få stadfestet av Lina Nilsen, Bergen, og min Aline Johanne, Haus, er en og samme person?- Noen som har kjennskap til Leif Martin Nilsen. Han kan teoretisk ha vært min mors onkel.TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.