Gå til innhold
Arkivverket

[#3232] Hans Tislef Steen


Gjest Ingrid Løvås
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Løvås

Her var det skjedd mye. :-)Til Joy: Navnet Tislev: Se nr 9 fra odd Roar og nr 12 fra Ingebjørg Romulsli ang melhus.Klarer ikke å linke Anne Sophie Tislev til melhus siden ennå,heller ikke til Hans og Hans Tislev i Trondheim men vi kan komme tilbake til det. Har slekt i Flatanger og din Hanna Hansdtr var bosatt på øya Ellingen en stund, min oldefar var også bosatt der litt senere og tok navnet Ellingen. Så vi leter i de samme områdene. melhus, flatanger, trondheim osv Det vi trenger er et patronym på Anna Sophie. I folketellingen for 1801 under Haasstad står alder på Ane Sophie 58. Finner en Ane Sophie døpte i Tr.heim Domkirken ca 1743, ikke nevnt navnet Tislev. Leter videre. Har du sett om det finnes skifter for Hans Salomonsen eller Anne Sophie? Kanskje finner vi mer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (23): Dette er ganske interessant: Hr. Hans Lauritzen er vel født på 1590-tallet, og den antatte faren, Lars Klemetsen, nevnes som prest på Tynset i 1601. Han ser derfor ut til å være en samtidig med Gullik Klemetsen Tislaug.Så vidt jeg tidligere har lest, ber hr. Hans selv kongen (som med sitt store følge reiser helt fra sitt slott til Nord-Østerdalen i ens ærend å besøke hr. Hans når han melder inn det svært etterlengtede malmfunnet, som nok egentlig er gjort en del år tidligere) om å få Tislaug som endel av betalingen for verksrettighetene. Dette synes jo meget fornuftig av presten, siden han da får flere typer trygg inntekt (inkl. tienden), i stedet for å måtte ta en meget stor økonomisk risiko ved videre utvikling av gruvedriften. Det spesielt interessante i denne forbindelse er gårdvalget, såpass langt unna som i Melhus: Kan det rett og slett skyldes at Gullik Klemetsen Tislaug er en bror av hr. Lauritz Klemetsen på Tynset, dvs. hr. Hans sin farbror? Det skulle ikke forundre meg. Hr. Hans sitt opphav har hittil vært uavklart, så dette kan muligens være et interessant spor å følge. For øvrig er hr. Hans en viktig medspiller ved opprettelsen av Røros verk og bergstad, sammen med prost Anders Bruse i Meldal og dennes svigersønn, tyskfødte Lorentz Lossius. (Alle tre er mine aner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Løvås

Leser til øye blir stort og vått. Her var det mye forskjellig.Til Berit (5) Dette er alt funnet og er riktig slekt, men takk alikevell.Til Anne Lise (10)Kan ikke se at jeg har reg noen av disse navnene. Finnes endel Steen i trondheim på denne tiden. Har reg en Cristian Steen mesterslakter, men han var gm.1 Martha Henrika og 2 Adriane. Til Ingebjørg (14) Søren f:22.08.1792 er ektefødt av Paul Kristian Sørensen Steen og Ingebor Anna Tislef. Hvorfor tanken som fosterbarn?Til Ingebjørg (20) Ja dette er fam. Hans Tislef Steen og Hans Vibe Steen er søskenbarn. Hans Vibe Steens foreldre er Søren Henrik Steen f:1773 og ...Block.Til Odd Roar Kjempespennende. Ifølge Hornemanns lister ( statsarkivet i trondheim) skal Hans Kristoffer Tisløv ha en søster Ingeborg Kristoffersdtr f: 16.. død 1750 gm 17.. Jonas Nilsen paa Inseth de fikk 8 barn. Lorentz, Kristoffer, Nils, Hans, Magnil ? ,Lucie,Abel,Ingeborg Har du reg noen av disse? Debatten om Hr Hans leses med stor iver, men har ikke noe nytt å bidra med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Ange fosterbarn: Hypotesen bortfaller naturligvis :). Grunnen til at jeg tenkte kanskje...- er at et barn f. 1792 - Søren Olsen -uektefødt sønn av Marit Sørensdt. Kvålshaugen og Ole Andersen Tislaughaugen blir søkk vekk ved ft 1801 :). Men det kan være han døde. Ole Andersen giftet seg med en annen og fikk flere barn med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (28): Takk for en hyggelig kommentar. Jeg er helt enig i at dette er svært interessant, særlig siden hr. Hans Lauritzen er en så viktig person i norsk bergverkshistorie, og dermed også i dansk-norsk generell sådan, siden inntektene av de to verkene han medvirker til å opprette blir så store og langvarige, dvs. flere hundre år. Dessuten har han svært mye etterslekt, i tillegg til de allerede nevnte sønnene, som alle har mange ætlinger, har han med all sannsynlighet også en datter som er opphavet til slekten Hals i Hedmark (ikke å forveksle med den på Nordmøre).Den Hans 'Kristoffer' du nevner er vel den Hans som nevnes i (13), dvs. at han og søsteren har Kristoffer Hanssen Tislaug som far. Barneflokken du refererer kjenner jeg ikke til, men navnene samsvarer jo godt med hr. Hans sin familie og hans andre kone (Magnhild Aalborg), så det kan jo muligens være hun som er opphavet her. (Tar i forbifarten med at Magnhilds søster Maren er tretippoldemor til Edvard og Nina Grieg her i Bergen, og dertil mormor til de berømte Colbjørnsen-brødrene i Halden.)Skulle det skje at hr. Hans er nevø av Gullik Klemetsen Tislaug, som jeg fabulererer om ovenfor, er det nærliggende å tenke på en eller annen slektskontakt til tidligere prester i Trøndelag. S.T.Dahl nevner i sin prestebok Lauritz Paasche som sokneprest i Melhus (1577-91), med sønn Kristoffer Paasche, også sokneprest der (1618-25), samt antatt bror, Kristoffer Paasche, sokneprest i Orkdal (1570-93), og dennes sønn, Jens Paasche, sokneprest samme sted (til 1615). En tenkelig mulighet kan være at den ukjente Klemet, som evt. er far til både hr. Lars Klemetsen på Tynset og Gullik Klemetsen Tislaug, kan være en sønn eller svigersønn av hr. Lauritz Paasche, men jeg kjenner ikke til noen data som tilsier noe slikt, og vet heller ikke om det går opp i tid (muligens gjør det faktisk det). Interessant nok finnes tilsynelatende både Lauritz og Kristoffer som sønner av hr. Hans på Tynset. Her bør nok noen flere kyndige komme på banen, men det spørs vel om de leser akkurat dette temaet.Dette er såpass spennende (og av allmenn interesse) at det vel burde vært plassert i et eget tema, men foreløpig tar jeg det her. Takk til både temastifter og andre skribenter for muligheten til å studere identiteten til hr. Hans. En såpass viktig person kan jo kanskje ha et opphav som også kan være verd å kjenne til. For øvrig synes teorien om at hr. Hans er norsk av fødsel å ha noe for seg, siden en danske vel neppe vil finne på å utdanne seg til garmaker i tillegg til et langvarig prestestudium. Nettopp dette tilsier at han gjerne har opphav i nærheten av et norsk verksmiljø (og ikke tysk eller svensk, siden folk derfra vel sjelden blir sokneprester her i landet). Men alternativt kan han jo også være fra norsk-svenske Jemtland. For øvrig er han vel ferdig med utdanningen før noen av de større verkene her grunnlegges. Så det hele er litt uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (18): Legger inn en lenke til et helt annet 'Tislauan', som vel kan bidra til å belyse dette navnet: Lenke.Så vidt jeg kan se ved kartsøk ligger gården riktignok i Melhus kommune, men likevel et godt stykke fra tettstedet Melhus. Nærmeste bygd ser ut til å være Hølonda, og veien over til verksstrøket Grutseter/Løkken/Svorkmo er dermed ikke altfor lang. Dette blir imidlertid etablert en del år etter at hr. Hans er blitt eier av Tislaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar også med en Lenke til Per Nermos slektsside ang. hr. Hans Lauritzen. Enkelte av hans data er hentet fra mine tidligere innlegg her i BF. Noe av dette er basert på hukommelse, så 100 % sikkert er det da ikke. Slektssystemet som oppgis for Aalborg er kun basert på indisier, og er ikke sikkert dokumentert. A.D. Østigaard oppgir en kapellan i Tolga ('Anders Mikkelsen' Aalborg) som bror av hr. Hans sin andre kone, men jeg tviler litt på om denne personen faktisk eksisterer. Muligens kan han være forvekslet med den samtidige bergprest Anders Henriksen Stjørdal i Kvikne. Vangsboka nevner ingen sønn Anders av hr, Mikkel Aalborg, men ut fra navneskikk bør han jo forventes å ha en slik, siden han har sønnen Mikkel Mikkelsen.I tillegg til de barn av hr. Hans som Nermo oppgir, skal som ovenfor nevnt antagelig også (Fredrik) Kristoffer Hanssen Tisløf være med i flokken. Siden navnet Magnhild forekommer i Kristoffers etterslekt, kfr. (28) siste avsnitt, er han muligens sønn av Magnhild Aalborg, men en stemorsoppkalling her er jo også godt tenkelig, så dette er slett ikke sikkert.Tar med at mitt eget etternavn stammer fra Kristen Anderssen Aalborg i Kvikne, som jeg ut fra diverse indisier antar er en ganske nær slektning av Magnhild, men jeg har hittil ikke funnet noen eksakt dokumentasjon av dette. Kristen Aalborg har med all sannsynlighet en bror Jens (på Val) i Sørum på Romerike, og sistnevnte er nærmest nabo til og inngiftet i samme familiekretsen som Magnhilds niese (sistnevnte er datter av presten Kjeld Stub i Ullensaker). Bl.a. dette er en ganske sterk indikasjon på en nær forbindelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, takk. Det tar noen tid for meg å oversette og forstå alt. Ingrid, jeg har ikke sett skriften for Hans Salomons. Da hun døde i 1816, var hun 68 år i kirkebøka, f. ca. 1748. Hun var en enke i 1792 da hun giftet seg med Hans Salomonsen. Hans døde i 1831 i Utvorda så skriften skulle være etter ham.Det er interessant at du har slekt på Ellingen. Oldefaren min ble født der i 1848, navnet Andreas Olsen. Hans foreldre var Ole Hansen f. Ringebu 1820 og Anne Lisabet Kristensdtr. f. Ellingen 1823. Ole giftet seg med Anne Sophia Kristensdtr i 1851. Hun er søsteren til Anne Lisabet. Ole og kona fikk fire barn. Er vi i slekt med hver andre???Siden Anne Sophie 'Tislev' var en enke da hun giftet seg, lurer jeg på også hvor hennes første mann bødde og døde. Da jeg var i Trondheim i 2004, så jeg kirkebøker fra Domkirken (papir kopi) og srev ned sju f. Anna Sophia 1742-1752 men igjen hadde navnet Tislev/Tisløf. Ja, det er andre ting jeg må lete etter.Takk alle for hjelpen. Unnskyld at jeg svarer sent men har vært bort. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vil kort nevne at siden Anna Sophie Tislev er født såpass tidlig og har dobbeltnavn, så virker det sannsynlig at hun kan ætte fra den Tislev-slekten jeg omtaler, altså med antatt opphav fra hr. Hans på Tynset. Tilhører hun en vanlig bondeslekt, vil hun vel helst bare ha et enkelt fornavn på den tiden. Legg merke til at Kristoffer Hanssen Tislev gjerne er identisk med Fredrik Kristoffer Tislev, i så fall vel den eneste av hr. Hans sine barn med dobbeltnavn. Det spørs vel om han kan være født litt etter Kristian 4.'s død i 1648, og derfor være kalt etter etterfølgeren Fredrik 3. Faren har jo noen år tidligere Kristian Kvart i egen person på besøk i sitt hjem på Tynset og i Kvikne.Kfr. (3): Når hun kalles Tislev også ved sin datters fødsel, tyder vel det på at hun er født med dette navnet, og ikke tidligere har vært gift til det. I (1) nevnes også Melhus som bosted. For øvrig er det vel ganske tenkelig her at alle de spredte personene med Tislev-navnet ætter fra gården i Melhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Mange takk, Odd Roar Aalvorg. Jeg har lært mye fra deg og realiserer jeg er nybegynner komparerte til deg. Jeg skal kjekke Tynset bygdebøka når jeg kan. Jeg trodde at siden Anne Sophia bruker 'Tislev', skulle hennes far være Tislev også, ikke mora. Tiden er litt opptatt her nå men jeg forsetter å lete etter henne. Kanskje skal jeg begynner et nyt innlegg også. Endelig leste jeg alt du skrev og er imponert! Takk igjen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for en meget hyggelig tilbakemelding. Er av og til noe usikker på om folk er interessert i det jeg skriver ang. slike slekter, som jo minsker lysten til å gå videre på det. På dette temaet har det faktisk dukket opp helt nye forbindelser ang. slekten til den aktuelle Tynsetpresten (etterslekt og mulig opphav som vel heller ikke lokalhistorikeren A. D. Østigaard har særlig oversikt over, selv om han vet mye om kretsen ellers), så det er mer enn interessant nok, og bør derfor gjerne omtales litt mer, da gjerne med innspill fra flere som har litt greie på dette.Forutsetningen for at hr. Hans sitt miljø skal være viktig her, er jo selvsagt at Anne Sophie Tislev er hans ætling, men som før nevnt tyder det doble fornavnet kombinert med etternavnet på at det kan stemme, dertil det at hun nevnes som 'Tislev' også ved barnefødsel i et andre ekteskap. Attpå til er hennes sønn bosatt i Melhus. Tydeligvis er Tislev-folket spredt en del utover i Midt-Norge, så en av dem er gjerne Anne Sophies far.Tar med at hr. Hans sin første svigerfar, hr. Rasmus Madssen (opphavelig 'Mønbo', altså fra den ganske lille øya Møn helt sør i Danmark), via sin etterslekt også har forbindelser til Trondheim: Tynsetboka (II s. 90) nevner både en sønn i Trondheim og en datter gift der. Mener å huske at en av denne familien er skipper, kfr. skipper Hans Tislev. Selv om et og annet er å finne i Tynsetbøkene om presteslekten, så er dette stoffet til dels ganske uklart der, så nettsøk og annen litteratur er kanskje å foretrekke ang. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tjade

Til innlegg 32 - oppklaring av en misforståelse: Anders Mikkelsen var ingen Ålborg og har i aller høyeste grad eksistert. Han er sønn av Mikkel Augustinsen, sogneprest til Beitstaden, d. 1683, som var g. m. Anne Scielderup (hennes 2. ekteskap). Anders er f. 1650, d. i Tolgen 1740, residerende kapellan til Tolgen, Dalsbygden og Vingelen 1707, sogneprest i Tolgen 1735-40. Han var g. 1. m Anne Margrethe Irgens, 2. m. Kirsten Jensdatter Bernhoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Løvås

Beklager, har hatt en travel uke på jobb. Statsarkivet har stengt kvelder og lørdager ut august, derfor har jeg ikke hatt mulighet til å gå videre med dette.Til Joy: Nei desverre, vi er nok ikke i slekt fra Ellingen. Min oldefar kom til Ellingen i 1895. Og tilhører slekten fra Vik.Når det gjelder Anne Sophie Tislev, så bør det vel også sjekkes kirkebøker for Vår Frue Kirke.Finner også en Christofer Tislev Kremmer i trondheim på denne tiden. Finnes skifte etter han. Skal sjekke det. Da jeg jobber hver dag, har jeg ikke hatt muligheter til å sjekke på statsarkivet. Men skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Trenger litt tid. Min mailadresse er in-synn krøllalfa online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk til (38) for en meget nyttig (og interessant) opplysning. Greit å få dette avklart, noe jeg lenge har ønsket. Skulle gjerne sett at slektsgranskermiljøet med forbindelser til Tynset kunne være litt raskere med rene faktaopplysninger (kfr. f.eks. den endeløse debatten om slekten Hals i Kvikne!), da det er nok av andre detaljer å bruke tiden på innenfor slike felter! Savner også litt mer interesse for de sammenhenger jeg mener å ha påvist i forbindelse med Aalborg-miljøet, da dettes opphav har vært uavklart i sikkert 100 år, og vel snart må kunne 'stå for tur' til å fastlegges litt mer nøyaktig? Helt umulig kan det neppe være, siden såpass mange dokumenterte data faktisk finnes. Muligens er Aalborg opphav til Tislev-slekten på dette temaet, det kan antydes av at navnet Magnhild er brukt hos Ingeborg Kristoffersd. Tislev i Innset, kfr. siste avsnitt i (28).Ellers bør en altså merke seg at hr. Hans Lauritzen synes å ha sønnesønnen Sven Rasmussen Skamfer i Rennebu (påvist av undertegnede bl.a. på Slektsforums Røros-del) og sønnen (Fredrik?) Kristoffer Hanssen Tislev i Melhus. Dette utvider jo slektens 'virkefelt' ganske betraktelig i forhold til det som hittil har vært kartlagt.Til (39): Nevnte Kristoffer Tislev Kremmer er ut fra fornavnet helst en ætling av slekten omtalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Løvås

Til Odd RoarDa jeg startet denne debatten i 2000 var det med et spørsmål jeg fikk lite respons på. Og jeg har funnet svarene på mitt spørmål. Se innlegg 1. Nå da Joy tok den fram igjen ble responsen en annen, og jeg skulle ønske jeg kunne forandre tittelen på debatten. Den burde kanskje vært forandret til Tislev/Tisløv/Tislef. Den Hans Tislef du fant i Ongdal er sønn av Hans Kristoffer Tislev. Jeg er usikker på om Kristoffer er mellomnavn eller om det er et patronym for kristoffersen? Dette er bare notater, men legger det ved allikevel. Hans Kristoffer Tislev / Tisløv f: ca 1692 bergassessor? bodde i Trondheim d: 12.11.1742 beg dk 19.11 DK Gm1: 28.03.1731 (dk) Abel Margrethe Angell d: 1733 Gm2: 14.04.1734 (fk) Karen Olsdr (Bekker) f: 1702 d: 1785 beg 5.3 Gm 2 Vinhandler Nicolai Sartorius d: før 1766 1: Hans Tisløv f: 1732 døpt 31.10.1732 DK student 1752 d: 20.04.1788 trondheim assesor ikke funnet etterkommere fostret Ingeborg Anna Tislev. 2: Abel Margrethe Tislev døpt 11.12.1734 DK d: 1735 beg 27.6 3: Ole Kristoffer Tislev døpt 24.3.1738 d: ung trolig 1742 DK 4: Abel Margrethe Tislev døpt 6.7.1739 d: ..10.1744 5: et barn begravet DK 11.10 1731 Hans Tisløvs barn Link til Hans Tislow død 1742 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En opplysning ang. (38): Dahls prestebok nevner Andreas Mikkelsen, kapellan i Tynset, som sønn av hr. Mikkel Augustinussen, men han oppgis født i 1670, som samsvarer med søsknenes fødselsår. Anders Mikkelsen (Wivel) er da av en annen generasjon enn Magnhild Mikkelsd. Aalborg, som muligens har barn før han er født. Her har Østigaard rotet litt, så det bør vel kanskje korrigeres på nettsiden til Kvikne? Savner litt korrektur på flere data der.For øvrig er Anders Mikkelsens søster Mille g.m. Sven Rasmussen Skamfer, som altså antagelig er nevø av Kristoffer Tislaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (41): Bergassessor (bergdommer) Hans Kristoffer(sen) Tislev er ifølge (13) antagelig fetter av bergskriver Sven Rasmussen Skamfer ved Undals verk ved Berkåk i Rennebu. Også sistnevnte har mye etterslekt i Trøndelag, så det hadde kanskje vært en tanke å behandle begge disse hittil ganske ukjente delene av hr. Hans sin slekt i et eget felles tema, som også inkluderer litt om resten av miljøet (Utby på Tynset med lensmann Hans Hanssen, Kvebergstrøa i Alvdal med klokker og visstnok verksfunksjonær Lars Hanssen og Hals i Kvikne / Åmot med Dordi Hansd., som må antas å være g.m. hytteskriver Jens Nilssen Hals i Kvikne og Innset -- muligens flere). Vet ikke om jeg tør sette i gang noe slikt -- det kan jo bli ganske tidkrevende, da dette er et ganske omfattende personmiljø. De første leddene på hvert sted burde imidlertid kunne ses samlet uten alt for mye villnis.Foreløpig inneholder i alle fall dette temaet 'Tislev' i tittelen, så den antyder jo litt hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Viser til (15), (16) og (35):Østigaards opplysning om at Fredrik Kristoffer Tislev er kullfut på 1670-tallet betyr at han må være voksen da, men ikke nødvendigvis særlig gammel. Det passer bra med at han er født rundt 1650 eller litt før (som også samsvarer ganske godt med sønnenes fødselsår i Melhus), og da er det rimelig sannsynlig at han egentlig kalles Kristoffer (variant av Kristian?), men får påhengt Fredrik til ære for den nye kongen, som tiltrer i 1648. Forholdet mellom hr. Hans og Kristian 4. har jo vært ganske nært på 1630-tallet, og han vil vel gjerne holde seg inne med etterfølgeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

I sin interessante utredning om hr. Hans på Kviknes nettside, se lenke i (15), opplyser Østigaard at Fredrik 3. som kronprins i 1634 får finansiert sitt bryllup fra Kvikneverket, som altså hr. Hans står bak. Det er gjerne noe av forklaringen på navnevalget 'Fredrik Kristoffer' noen år senere? Kan vanskelig tenke meg at Fredrik Kristoffer Tislev, som neppe er født stort senere enn 1650, er noen annen enn den samtidige Kristoffer (Hanssen) Tislev. Når dertil en Kristoffer Hanssen opptrer som vitne i saken i 1674, virker det hele temmelig opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er det så mange eksperter på Meldal og Steen/Sten at jeg våger meg innpå med et spørsmål:Ingeborg Mikkelsd. Steen f.1739 ble i 1764 gift med Ole Olsen Stokke evt. Fikke f. 1744. Hvem var Ingeborg datter av?Ellers er det flott at du står på, Odd Roar. Selv er jeg litt 'sleeping partner' akkurat nå, men håper for all del at du -og de andre - ikke slipper tråden.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Meldalsboka 4/II s. 139 forteller at Mikkel Olsen Nordgard Holstad og Ingeborg Olsd., antagelig datter på Sten, er foreldre til Ingeborg Mikkelsd., f. 1739. (Sistnevntes søster er g.m. Sivert Evensen Sten.)Fra min side blir dette litt sporadisk, og jeg synes faktisk at bl.a. slektsgranskermiljøet i Nord-Østerdalen av og til kunne være litt mer behjelpelig med det som der måtte finnes av nyere kunnskap om såpass viktige og utbredte slekter som det her her snakk om, ikke minst når helt nye vinklinger forekommer, som i dette temaet. Det loves fra tid til annen bøker fra nevnte krets, men disse kommer erfaringsmessig aldri ut, så da får vi heller ta slikt på steder som her, siden vel de færreste har tilgang til lokale årbøker, hvor en og annen artikkel vel finnes.For øvrig: Hvorfor utgi kostbare bøker? Går det ikke an å legge allrede tilgjengelig stoff på en CD, som så kan selges ganske rimelig og oppdateres med ny informasjon fra tid til annen? Eller på en DVD, som har svært bra med plass? (Kfr. Odd Handegårds CD om Hardangerslekter, som riktignok kan være litt treg å 'bla i' med Adobe Reader, men som også har plass til en mengde slektstavler.) Vet ikke om CD'en er oppdaget i Tynset-trakten ennå, men den er kanskje det? Nettnedlasting er en enda enklere variant. (Enkelte kommuner, som Frøya og Voss, har lagt ut bygdebøker i slik form. Da blir de attpå til søkbare på navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takker for info. Lurer litt på om det er noen sammenheng mellom gardsnavnet Sten og familienavnet Steen?Skjønner litt av frustrasjonen. Vi var jo gjennom en skikkelig omgang på Hals-slekta uten at de 'lokale' miljøene gjorde seg bemerket. Spørsmålet er om vi legger for stor vekt på 'lokal'. Kanskje vi alle er 'lokale' i cyberspace:-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er vel ganske tenkelig at familienavnet Steen i en del tilfeller kommer fra en Sten-gård, men slike er det nok diverse av rundt omkring. Fornavnet Sten (dvs. dagens Stein, på svensk Sten) skrives jo tidligere også ofte med dobbel e, som markerer uttalen. Det er gjerne noe av hensikten med etternavnets form også, men litt skyldes vel 'finhetsbehovet' før i tiden.Lengden på Hals-temaet kunne nok vært en del redusert med noe mer medvirkning fra visse hold. Har ikke lyst på en ny omgang med hr. Hans sitt miljø uten deltakere som kan bidra konkret til en fortløpende dokumentasjon av indikerte forhold, ellers blir det bare Sisyfos-snakk i hundrevis av innlegg, som til slutt gjerne ender litt uavklart... (I Hals-temaet fikk jeg rett til slutt. Det var jo trivelig. Men omfanget var ganske unødvendig, siden jeg selvsagt hadde det hele tiden. Ellers hadde jo ikke vært noen vits i å holde på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Roar Aalborg

Har funnet dette skiftet fra Rennebu: [url="http://astavne.net/Rennebu/p21041.htm>http://astavne.net/Rennebu/p21041.htmDette paret har bl.a. barna Hans, Lorentz og Magnhild, som sterkt sannsynliggjør at Kristoffer Tislaug er sønn av hr. Hans Lauritzen, som i andre ekteskap er gift med Magnhild.Ingeborg Kristoffersd. sin ektemann Jonas Nilssen er ut fra navnet gjerne sønnesønn av kullbrenner Jonas Nilssen Räfvel ved Grutseter, som ifølge Størens verkshistorie for Kvikne (som underbygges av nest eldste sønnens navn) er svigersønn av garmaker og hyttemester Andreas Frantzen Francke i Innset. (Navnet Jonas antyder også at belgmaker Jonas Dägel i Kvikne, som kommer dit fra Falun sammen med kullbrenner Nils Nilssen Räfvel, kan være dennes svigerfar og morfar til kullbrenner Jonas Nilssen d.e. i Meldal.Jonas Nilssen Räfvel d.y. nevnes født 1689 i (29) i innkopiert del her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.