Gå til innhold
Arkivverket

[#3234] Anthon Nilsen, kaptein fra Bergen


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Anthon Nilsen (f. 27.08.1849) skal ifølge en fetter av ham (som døde i 1940) være død i Bergen. Dermed så det ut som om Anton (uten h!) Nilsen (død 04.11.1936) iflg. «Døde i Bergen 1912-1972» var eneste kandidat. Jeg har imidlertid nettopp fått bekreftet at det her dreier seg om en annen person. Hans kone, Berthe Susanne Merlies (f. 10.01.1851) er heller ikke funnet blant døde i Bergen. Anthon var skipskaptein og kan antas å ha reist til sjøs med sin kone. Om han hadde etterkommere, vites heller ikke.Vet noen hvor det ble av dette ekteparet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der var mange sjøfolk som sette seg til på Laksevåg. Om han døydde der, finn du han ikkje under "Bergen". Då lyt du vente til Laksevåg er ferdig registrert og vone at han/ho er mellom dei ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har det seg slik at i Laksevåg er dei neppe. Men om Bergen "strakk" seg til Minde-området eller Hop i den tida han/dei døydde, er du inne i Fana. Og det var heller ikkje "Bergen" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Anthon Nilsen, født 1849, var ved folketellingen 1875 på reise til Braslilien med sin kone. De to er registrert sammen med svigerfamilien hans i nr. 1-114 i Bergen. Jeg finner ikke Anthon/Berthe Susanne i Bergen ved folketellingen i 1891, ikke i 1900, ikke i 1912. De har ikke barn født i Bergen, og ingen av dem er registrert som døde her.Jeg har sjekket svigerforeldrene til Anthin Nilsen. Da svigermoren døde 2. april 1892 er arvingene oppgitt å være enkemannen Ole Merlees, og tre døtre: Dorthea, Liva og Josefine. Berthe Susanne må være død, barnløs, før moren.Liva (Oliva Andrea) Merlees døde 23. oktober 1913. Bare søstrene Dorthea og Josefine er nevnt. Da Dorthea Merlees døde 8. mai 1935 er ingen av søstrene hennes i live.Ut fra dette synes Berthe Susanne Nilsen født Merlees å være død før sin mor, og uten barn. Hun og hennes mann Anthon Nilsen synes ikke å ha bodd i Bergen etter 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Takk til Yngve Nedrebø for at du tok deg bryet med å undersøke dette “forsvinningsnummeret” nærmere! Fremdeles ser jeg ikke bort fra at Anthons fetter kan ha rett i at “Anthon døde i Bergen”, for — som Bjørn Davidsen antyder — det er jo ikke sikkert at Bergen betyr Bergen by.De innledende undersøkelser jeg gjorde for noen måneder siden omkring Anthon og hans kone, førte også meg til flere medlemmer av familien Merlies, bl.a. til kvinnesaksforkjemperen Dorothea Merlées. Jeg tror jeg registrerte over et halvt dusin forskjellige måter å skrive Berthe Susannes pikenavn på, men har i kveld ikke notatene present. Hvor i all verden stammer dette navnet fra? Kanskje noen nålevende etterkommere vet hvor det ble av Berthe Susanne og hennes “Skibs Capt”?Etter alt å dømme overlevde Anthon sin kone med atskillige år. Kanskje han slo seg ned i Brasil etter at kona døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole A. Merlees var født i Bergen i 1825 som sønn av styrmann Adam Mereliassen. Den første av slekten i Bergen, Adam Merileas, fra "Schottland", tok borgerskap i Bergen som murmester 19. november 1761.Jeg har sjekket våre databaser over døde i Birkeland, Fana og Laksevåg, uten at noen Anthon Nilsen, født 1849, har latt seg finne der. Anthon Nilsen mangler også i de bergenske skipper og sjømannsrullene. Jeg tror fortsatt at han forlot Bergen rundt 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Dermed synes det vanskelig å hoste opp nye strategier for å finne mannen. Jeg har naturligvis også sjekket dødsfall fra alle sjømannskirker som er tilgjengelig i Digitalarkivet. Uten strategier får man basere seg på “serendipity” — dette praktfulle engelske ordet hvis innhold enhver slektsgransker har stiftet bekjentskap med: evnen til å gjøre ønskede oppdagelser ved rene tilfeldigheter.Man kan vel si at Digitalarkivets debattfora bl.a. innbyr til å utvikle en slik evne.For øvrig var det interessant å få opprinnelsen til Anthon Nilsens kones pikenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.