Gå til innhold
Arkivverket

[#3238] Halvor Halvorsen, f 1864 Næs på Romerike


Gjest Jorunn Bratland Folmoe Kroutikhine
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Bratland Folmoe Kroutikhine

Jeg søker etter Halvor Halvorsen f 1864 Næs Romerike. I 1900 fikk han et barn med Mina Bergitte Berntsen Folmo, f 1882. Barnet ble født i Sørum og het Bjarne. Jeg fant 2 Halvor Halvorsen på 1965 tellinga for Fænstad, det er mulig at det er en av de. Dessverre sier ikke kirkeboka noe om fødselsdatoen, da hadde det kanskje vært enklere. Mina og Bjarne emigrerte senere til USA, da var Mina nygift og Bjarne adoptert av Minas mann. Det er mine slektninger i USA som ønsker å vite dette. Er det noen som har tips så er jeg takknemlig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Jorunn! Hvilken kirkebok er det som ikke nevner hvilken fødsel? Jeg har kirkebøkene for Sørum, er det her du har sett? Jeg har også bygdebøker for Nes, har du forslag på gårdsnavn? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Bratland Folmoe Kroutikhine

Hei Laila!Det er kirkeboka for døpte i Sørum 1900 som ikke sier noe om Halvor Halvorsen utenom at han er far til Bjarne, og er fra Næs Romerike f 1864. Kirkeboka sier bare at "faren er tilskrevet" eller lign. Med faren menes Halvor Halvorsen. Det står ikke oppført noe gårdsnavn etter hva jeg husker. 1865 tellinga for Næs Fænstad er det oppført en Halvor Halvorsen 1 år under Greni Østre Keiserud og en Halvor Halvorsen 1 år under Skjærlie eng. Det er mulig at en av de er han jeg leter etter. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Fakset

Har du forsøkt "eliminasjonsmetoden"? Det ser ut til at bare en av de to sannsynlige fremdeles levde i Næs i 1900. Hvis en av dem faktisk døde eller flyttet langt av sted mellom 1865 og 1900, kan det kanskje gi deg svaret.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jorunn! Jeg fant kun den ene Halvor'en, han på Sjøli (ja, heter det i bygdeboka. Men, han ble en gift mann, og er den som da fremdeles bodde i Nes i 1900. Da var han en gift mann med 2 barn. Jeg tror du kan "eliminere" ham. Han fikk iflg. folketell. barn i 1895 og 1898, og kan vel da "regne med" at han holdt seg i ro, tror du ikke? Jeg fant ikke Halvor eller familien på Greni. Skal imidlertid ta en nøyere kikk også på hovedgårdene Greni, så får vi se.... Det kan jo være at de bodde på en annen gård også, de flyttet jo på seg. Og Nes består av 4-5 bind, så jeg orker ikke lese alle dem:) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Bratland Folmoe Kroutikhine

Hei igjen!Det er vel muligheter dessverre at den Halvor Halvorsen jeg leter etter ikke er på Nes i 1900 tellinga. Jeg har også lett i Kristiania men nyttesløst. Han kan jo ha dratt hvorsom helst! Eliminasjonsmetoden har jeg prøvd, ihvertfall på Nes og i Kristiania.Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.