Gå til innhold
Arkivverket

[#3246] Anders Erichssen Puten, Gjerpen. Født 1739 (i Gjer


Gjest Jarle A. Ellingsen.
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle A. Ellingsen.

Anders Erichssen Puten gifter seg 27. november 1794 i Gjerpen med Anne Erichsdatter. Er det noen som kjenner til disse personene og deres opphav ?Kjenner noen til Gårdsnavnet Puten og ev. hvor denne gård el. bruk lå i Gjerpen ?Med vennlig hilsen Jarle A. Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Det er flere Putten i Gjerpen.1. Putten under Ballestad 2. Putten under Tufte 3. Putten, har vekslet mellom å være under Gravli og RisingHvilke(n) av disse som var etablert i 1794 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDet ser ut til at du finner familien på gården Rising søndre i Gjerpen i 1801-tellinga. Anders Erichssen, 62 år, i sitt andre ekteskap. Husmand med jord, gift med Anne Erichsdatter, 30 år, i sitt første ekteskap. De har to felles barn, Anne kirstine Andersdatter, 5 år og Asloug Andersdatter, tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Takk for alle svar.Den Puten det her er snakk om må da ligge under Rising søndre. Det konfirmeres bare en Anders Erichssen i Gjerpen i den aktuelle perioden. Han konfirmeres 1758, 18 år. Vidre står det nevnt at han var f. Lunds Ejet.Det er bare en Anders som døpes i Gjerpen som jeg kan finne av interesse i den aktuelle perioden. Det er Eric Hoppestads hjemmedøpte sønn Anders. Han døpes i 1743.Lå Lunds Ejet under Hoppestad ?Med vennlig hilsen Jarle A. Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Her svikter lokalkunnskapene mine. Etter som jeg forstår Gjerpen bygdebok av T. Christensen, bor det en Erik Madsen, gift med Karen Halvorsdatter under øvre Hoppestad fra 1718. Men nå er ikke denne bygdeboka all verdens for slektsgranskere.Hverken gårdskaret i Gjerpen bygdebok eller skienskartet mitt strekker til. Jeg tror det beste må være å ringe en beboer på Hoppestad gård og spørre om Lundseiet er kjent der. Hvis ikke du skulle ha veldig flaks med lesere av dit innlegg, da.Eller du kan ta kontakt med Gard Strøm via hjemmesidene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Mike Enerson

In 1739, Erik Erlandsen Lundsaasen's son Anders was baptized in Gjerpen parish. Anders' mother was Clarischen Andersdatter, daughter of Anders Hansen Kuve of Hytten in Gjerpen. I believe that this Anders is your Anders Eriksen Putten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Lunds-ejet' betyr rett og slett 'på [gården] Lunds eiendom'. Plassen kan derfor også ha hatt et annet navn, men ofte ble husmannsplasser bare referert til som 'eiet' til matrikkelgården de lå under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.