Gå til innhold
Arkivverket

[#3257] Personvern: Hvor går grensene ?


Gjest Thor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Andersen

Dette spørsmålet begynner å plage meg litt: Jeg har etterhvert fått en del navn på mitt slektstre og noen har jeg fått av hjelpsomme personer via internett – mennesker som har samlet svært mange navn i sine databaser. Noen av disse legger sine data ut på web-sites slik at de kan komme i kontakt med andre som søker i de samme familier. Men problemet er ikke bakover i tid, men fremover: 1. Jeg har data på mine jevnaldrende og nålevende slektninger, helt ned til spedbarnsalderen. Disse data kan man sannsynligvis utveksle innen familien, men bare der. Men hvor går grensen overfor andre personer utenom familien - mellom 0 og 100 år ? 2. Neste problem er alle de oppløste ekteskap og samboerforhold, med og uten barn. Skal man følge nyere lovregler om at samboere av forskjellig kjønn som har felles adresse de siste to årene er å betrakte som et par – og bør derfor behandles som et ektepar og gå inn i slektsregisteret/databasen (hvis de er uten barn) – og alltid hvis de har barn ? 3. Så den litt vanskelige saken: Noen har barn som er unnfanget før foreldrene giftet seg (det er jo ikke noe nytt). Skal man både samle inn/registrere dato for ekteskapsinngåelse og barnefødselen ? Hva finnes av lover, anbefalte normer og kutyme på dette området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Etikk: Det er vel komtume at man ikke legger ut opplysninger for nålevende personer. Hva du gjør med din egen familie er opp til dem og deg.Praktisk: De fleste programmer jeg har vært innom og testet har funksjoner som innebærer at personer under 100 år blir holdt utenfor i forskjellige former. Dette er for etterkommere. For forfedre - aner kan du dersom du vil undertrykke opplysninger om nålevende starte med oldeforeldrene og lage en startside med link til de forskjellige familietreene, eventuelt med henvisninger der disse måtte møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Andersen

Takk Kristian, for synspunkter og tips om hvordan man kan hådtere dette i slektsprogrammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.