Gå til innhold
Arkivverket

[#3265] Fosterbarn?


Gjest S Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest S Sandsmark

Var det noe offentlig organ som tok seg av fattigmanns barn og plaserte dei,eller måtte foreldra finne noen som kunne ta seg av barna? Dette gjelder omkring 1865 åra. Er der noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Norge ble det organisert fattigvesen midt på 1700-tallet. De kunne sende på legd både unge og gamle, om de manglet evne til å forsørge seg selv, eller man hadde egne fattighus, der man samlet dem, eller man plasserte personene hos privatpersoner mot betaling.På 1800-tallet dukket det også opp en rekke private foreninger som ville hjelpe til med å få tatt hånd om vanartige eller forsømte barn. Her kan vi vise til en artikkel Christopher Harris har skrevet, plassert under hjemmesiden til Sattsarkivet i Bergen, og lokalisert på adressen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg tykkjer også vi skal nemne ei anna gruppe fosterbarn, som verken var vanartige eller forsømde, men rett og slett berre overtallige. Det var vanleg å "avstå" eit eller fleire barn til barnlause slektningar og skyldfolk dersom ein fekk fleire enn ein hadde råd å fø. I desse tilfella ordna foreldre og fosterforeldre opp seg i mellom, og det er ikkje (?) registrert nokon stad. I syskenflokken til bestemor mi (1860-80) var der 13 born på omlag like mange kvadratmeter (overdrivelse, men ikkje så mykje!), og to-tre av dei vart sette bort i førskulealder. Eg grøssar ved tanken på korleis det måtte vere å forlate heimen og ikkje forstå kvifor ein ikkje fekk vere saman med dei andre lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark  4438 Sira. e post sig-san@fris

Takk for hjelp. Det er vel helst som her nevnt(overtallige)barn eg leiter etter. Den videre skjebne til disse kjenner eg,men ikkje kor dei vaks opp.Finn ikkje foreldra i ft1865,dei var frå Støren prestegjeld i s Trøndelag. Ville bli glad om noen kunne hjelpe,derfor la eg inn adressa mi--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.