Gå til innhold
Arkivverket

[#3271] Blumenfeldt i Bergen rundt 1900


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Under "døde i Bergen 1912-1972" finner jeg Olufine Marie Blumenfeld, død 28 jul 1963 Alfhild Blumenfeldt, død 21 mar 1965I tillegg har jeg en George Blumentfeld, død 13 des 1979. Han var pleisønn på Sørneset, Fana i 1900. Han ble forøvrig gift med en fjern slektning av megKan noen gi oppi eventuelle tips for slektsknyttinger mellom disse personene?Har noen tilgang til aviser for evt. dødsannonser i tilknytting til kvinnenes død ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Olufine Marie Blumenfeld var født 22. mars 1885, og etterlot seg enkemann Georg B. (død 1979), og en sønn.Alfhild Blumenfeld var født 17. mars 1903 på Gol, og etterlot seg enkemann og en datter.Begge har altså giftet seg til etternavnet Blumenfeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

takk for hurtig svarKan Alfhild være datter av Olufine? eller hvem var hennes ektemann?George var som nevnt pleiesønn på fana 1900. Jeg har prøvd å finne hvordan, når og med hvem han kom til Norge, i og med at han jo kun var 10 år ?Har søkt etter vedkommende i Stockholm, via ulike kanaler, men uten hell.? Noen som har noen "ukjente" kanaler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En tilleggskommentar. Nevnte George (1890-1979) var 1914-16 gift med Nicoline Grønningen fra Haugesund og i det ekskapet kom en sønn Georg, f. 1915Dette må bety at ekteskapet mellom Georg og Alfhild må ha funnet sted etter 1916.Dette gjør det enda mer spennende å vite hvem som er ektemann til Alfhild.Har vi med en "rundbrenner" ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Georg Blumenfeldt, født 30. desember 1890 i Stockholm, døpt der samme dag, var sønn av pike Jørgine Andersen, og ble konfirmert i Fana 29. april 1906. Ved konfirmasjonen er navnet på faren ikke tatt med.I adressebok for Bergen 1964-65 nevnes Alfhild Blummenfeld og på samme adresse direktør Moritz Blummenfeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Unni Krongård

hei, det er mulig du allerede har funnet det ut,men ettersom jeg har arbeidet på Hotel Rozenkr.under hoteldirektør Blumenf., så her kommer noen oppl. Det ble sagt på hotellet at Blumenfeldt var Hollandsk jøde, og det er jo mulig at det i synagoger er hjelp å hente. Han hadde jo også bodd i Oslo, og Gjøvik, Antagelig har han drevet hotell. Han var jo ikke ung da han kom til Bergen,og kansje han hadde vært flyktning i Sverige under krigen. Hotel Rosenkrantz ligger og lå i Rozenkrantszgt. i Bergen. Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Nevnte george, f. 1890 var etter hva jeg vet aldri i Sverige under krigen 1940-45. Det som jeg litt underlig, er vanskene med å finne også hans fødsel i Stockholm. Så, i og for seg er det to søkeretninger; etter slekten i Sverige og så sammenknyttingen av de etterkommere som bl.a. er å finne i telefonkatalog og skattelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Otto Jørgensen

Ved et besøk i SAB fant jeg adressebøkene for Bergen og der i 1915 finner jeg en Gustav Blummenfelt, fabrikarb. bosatt i Lennebergsm 6.De andre adressebøkene for Bergen ga ikke noe tilslag på Gustav, selv om jeg fant andre med samme etternavn.Hvorfra kom Gustav og hvor ble han av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Otto Jørgensen

Jeg ønsker å ta opp igjen denne saken, da jeg enda ikke har funnet noen løsning på Georg sin fødsel.Georg var 10 år når han i 1900 er registrert som pleiesønn og fattiglem i Fana. Det finnes ingen andre i FT1900 med det familie navnet.George var meget interessert i fagforeningsarbeid. I disse tider med nye arbeidsledighet var det ikke lett og Georg måtte reise rundt til de største byene hvor det var arbeid å få. George bodde sine siste år på gamlehjem (Jeg vet ikke hvilket).Fra annet hold har jeg fått denne opplysningen som jeg ikke har fått verifisert: #Georg Blumenfeldt born 30. december 1890 in Stockholm, christening the same day, child of unmarried girl Jørgine Andersen, (only some unfounded rumours )#Hvorfor jom han til Norge og hvordan kom han som til Fana. Hans far er oppgitt til Baptist Blumenfeldt, men han er heller ikke å finne.Det jeg har klart å finne i Sverige har vaert John Friderich Blumefeld, omreisende sirkusartist, er den eneste jeg finner i Stockholm 1890, født 1863 bosatt Rapphönan No.1 og 2, Hedvig Eleonora Rote 11, Stockholm var adressen (Sveriges Befolkning 1890 CD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.