Gå til innhold
Arkivverket

[#3274] KELPIN, i Tønsberg eller andre steder


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

I Tønsberg kirkebok (Mariakirken, Tønsberg sognekirke) fant jeg følgende inntegnelse:1798, 7. oktober døbt uægte Johan Friderich Moderen Pigen Karen Marie Jensdatter og angivet som fader Johan Friderich Kelpin. Test.: Kari Erichsd. Maren Anne Erichsd. Ole Biørnsen og Guttorm Olsen.Dette barnet, Johan Friderich Johansen Kelpin, fisker i Tønsberg, var min tipptippoldefar, og førte videre det noe merkelige etternavnet som ble oppgitt for faren til sine barn. Jeg har i det hele tatt ikke i noen annen sammenheng funnet navnet Kelpin i Norge (utenfor etterkommere av det uekte fødte barnet) i andre sammenhenger. Barnefaren har jeg bare funnet nevnt en gang til, i forbindelse med barnets konfirmasjon i Tønsberg 15. september 1816. Da står det i kirkeboken: "Forældre: Johan Friderich Kelpin [muligens stavet Krepin, stavemåte også anvendt i FT1801], nu død". Jeg vil være svært takknemmelig om noen kan jeg meg noen ledetråd til hvem denne Johan Friderich Kelpin var som var far til dette barnet.Karen Marie Jensdatter ble døpt i Lavranskirken i Tønsberg 2. Dom Trinit. 1791, men jeg har ikke funnet hennes dåp (jeg har finlest kirkebøkene fra Tønsbergs to sogn mellom 1770 og 1820), eller flere inntegnelser med henne. Ingen av fadderene fra 1798 finner jeg i FT1801 i Tønsberg, neppe heller i nærmeste omegn. Jeg er også svært interessert i opplysninger om moren og fadderene!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Musicus Johan Frideric Kelpin ble gravlagt i Tønsberg 13. desember 1800, 42 år gammel, jfr. St. Laurenti kirkebok (1797-1809) side 283:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.