Gå til innhold
Arkivverket

[#3287] Torbjørn Halstensen Jordal


Gjest Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend E. Mæhlum

Det er så mange personer jeg står fast med, og jeg prøver å nøste dem opp litt etter litt. Denne gangen lurer jeg på om det er noen som vet hvor Torbjørn Halstensen Jordal F. ca 1779 kom fra. Han giftet seg i Bergen i 1809 med Ingeborg Martine Rasmusdatter fra Bergen. Jeg lurer på om han kom fra Kinsarvik, siden jeg fant en Torbjørn Halstensen der i FT.1801. Er det noen som vet det helt sikkert? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Då Torbjørn gifta seg var han grenader. Han var med andre ord soldat.I vårt register til 1.ste Bergenhuusiske Grenader Compagnie 1789-1817 står han oppført som: "Toriørn Halsteensen Jordahl, 25, Grd. Jordahl, Aadde Dimitt. 2. mars 1813. Tient 12 Aar, Nr.: 43 Innrullert Aar 1801."Du kan nok derfor gå utifra at det er rett mann du har funnet i 1801. Jordal er en gård i Kinsarvik som tidligere hørte til Odda, eller "Aadde" som det står i denne kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Erlend! Jeg ble bare litt nysgjerrig siden du heter Mæhlum til etternavn og bor i Asker; kjenner du noe til Alf Louis Andersen Mehlum og hans kone Jørgine (Gina) Nilsen Brask Rustad? Disse bodde i Sandvika i Bærum og hadde flere barn. Alf var min oldefar Kristoffer Staås´s fetter. Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend E. Mæhlum

Jeg vil bare si at Mæhlum navnet til slekten min stammer fra Vardal.(Nå Gjøvik). Jeg vet bare at det er 1 familie til i Asker som heter Mæhlum, men hvor mange familier det bor i Bærum, vet jeg ikke. Jeg har heller aldri hørt om noen i gamle dager som het noe liknende, det er hvertfall ikke noen gård i Asker eller Bærum, men jeg tror det ligger en ved grensen mellom Oslo og Bærum på Oslo siden. Du får se i bygdebøkene eller en av de mange andre bøker som er skrevet om Sandvika og Bærum. Vennlig hilsen Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen.

Hei Erlend. Har du aner på gården Mæhlum (Vardal), på 1600-og 1700-tallet? Mvh. Eva F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend E. Mæhlum

Nei, det har jeg ikke. Min tipp-oldefar kom fra Valdres og kjøpte Mæhlum, og det er ikke så lenge siden. De eneste gårdene i Vardal jeg kan se jeg har slekt fra er Glestad, Svartåsen, Haug, Alm og Bjørge. Men jeg listet en gang opp noe jeg trodde var slekt, som siden viste seg å være feil. Da kom jeg borti ei Marte Larsdatter Mælum, gift med Ole Olsen Føllingstad. Det er det eneste jeg vet om noen Mælum fra de eldre tider i Vardal, ellers står vel mye listet opp i Vardal bygdebok, som jeg tror kom ut på 1920-30 tallet. Vh Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.