Gå til innhold
Arkivverket

[#3290] Familien Nøst i Kristiansund


Gjest Ingvill Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvill Dahl

Jeg er på jakt etter flere opplysninger om ekteparet Haakon Nøst og Ingeranna Strøm som bodde på Nordlandet i Kristiansund i 1865. Jeg er interessert i deres foreldre og søsken, men også informasjon om selve Nøst-navnet. Haakon Nøst var født i Kristiansund i 1817. Ingeranna Strøm var født på Hitra i 1814. Deres sønn Thorvald kom til Herøy på Helgeland, og ble en av mine tipp-oldefedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ver merksam på at det i Kristiansund var sanka saman mange soldatar under Napoleonskrigene. Ein god del av desse vart gifte i Kristiansund. Difor er det lurt å få tak i kyrkjebok-filmane for Kristiansunds-området for om mogeleg å finne dåpen til den du veit om og ekteskapet til foreldra der. Eg fann nemleg i samband med ei slik leiting at min tipp..eit eller anna, kom dit som soldat frå Fosen - og då hadde presten skrive inn gardsnamnet attåt. Elles ser det ut til at dei tok stadnamn i Kristiansund som etternamn. Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Vet ikke hvor vanlig etternavnet Nøst er pr. idag, men jeg kjente godt en slekt i Molde med dette etternavnet. Kan jo kanskje være etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Har ikke fått sjekket kirkebøkene, men Nøstnavnet finnes der. Sidem Erik Øveraas var fra Nesset og det var mange fra Nesset prestegjeld som flytta til Kristiansund og bosatte seg på Nordlandet, vil vi anbefale at du ser under garden Nauste i Nesset, Gards- og ættesoge for Nesset b. 8, 1996.Finner vi Håkon Nøst skal vi gi beskjed. Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.