Gå til innhold
Arkivverket

[#3292] Konrad Hilmar's forfedre?


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Jeg tror Konrad Hilmar var født i Kristiania.Derfor er det håpløst å lete etter ham i kirkebøkene, for vi vet ikke hvilken kirke vi skal lete i. Han var født 02-01-1886. Ble gift med Anna Pauline Olsen fra Moss. De fikk 10 barn, men ingen som lever nå vet noe om hans forfedre. Det eneste jeg har fått vite er at faren het Kristian. K.H.H. fikk pleieforeldre som guttunge,og bodde da på Kampen. Er det noen som vet noe mer? Skulle vært artig å vite noe mer om denne delen av slekta. Hilsen Inca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide   E-Post :eidegk@online.no

Finner en Konrad Hilmar Hansen f.1886 i Kristiania ,bor i Sørliegt 40 i Kristiania i ft 1900.Er stesønn til kjørekarl Hans Pedersen f.1860 og Mina Pedersen f.1854.Det er ikke usannsynlig at foreldrenes navn er oppført ved konfirmasjonen som burde være i 14-15 årsalderen.Det kan jo være de bodde på samme sted når han ble konfirmert.Men arbeidsfolk i byer som Kristiania flyttet ofte på denne tiden.Dersom han er adoptert kan opplysningene om vedkommendes foreldre være sperret i 100 år.Men den tiden er jo gått.Er vel fylkesmannen som har disse opplysningene ellers.Hvem som arkiverer dem er det sikkert noen andre som vet.Hilsen Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Vet ikke om du har vært innom FT1900 for Christiania?Der finner du en Konrad Hilmar Hansen, f.1886. Det oppgis at han er "stesønn" i familien, hvilket bør bety at han er sønn av Hans eller Mina Pedersen. Dersom din opplysning om at faren het Kristian betyr det at det er Mina som er moren.Jeg kan ikke Oslo godt nok til å si om Sørligata ligger på Kampen, men det regner jeg med at andre kan hjelpe med.Tankte også jeg ville knytte en liten kommentar til verdien av muntlige overleveringer og opplysninger: Min erfaring er at de i utgangspunktet må brukes med forsiktighet og mest som veivisere. Det kan godt hende at de i ettertid viser seg å være 100% korrekte, men i mange tilfelle kan de være en direkte sperre dersom man ikke finner opplysninger som passer det man tror man vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg foreslår at du leter etter Konrads komfirmasjon i Grønland kirke. Dette var sannsynligvis den nærmeste kirka da. Dersom du ikke finner ham der, prøv Petrus Kirke, da denne også omfatter en del av nabogatene til Sørligata rundt den tida Konrad evt. ble komfirmert. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Jeg vil foreslå at du begynner med å finne vielsen mellom din Konrad Hilmar og hans kone Anna Pauline; dersom de giftet seg i kirken bör kirkeboken opplyse om födested og kanskje menighet, samt i hvert fall konfirmasjonsdata og farens navn, dersom de giftet seg borgerlig tror jeg ikke konfirmasjonsdataene tas med, men derimot begge foreldrenes navn. Dersom du ikke vet når og hvor de giftet seg, vil kanskje noen av barnas dåpsnotater kunne hjelpe deg på vei. Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Har vært på Riksarkivet, og der fant jeg Conrad (med C)Hilmar Hansen konf.i april 1900. Faren het Ole Kristian Hansen, og moren Eli. Ikke flere opplysninger der,men jeg håper å finne mer. Inca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.