Gå til innhold
Arkivverket

[#3298] Torger Iversen Aasen, Ringsaker


Gjest Kirsti Ottersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Ottersen

Er det noen som vet om det finnes bygdebøker for Næss i Ringsaker? Leter etter opplysninger om Torger Iversen og Eli Pedersdatter Aasen fra Ringsaker. De hadde en sønn Iver Torgersen, f. 1789. En av mine forfedre het Iver Torgersen, f. ca. 1790. Han var i 1801 bødtkerlærling i Kristiania. Nå lurer jeg på om han kan være samme person som Iver Torgersen fra Ringsaker?Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hallo igjen ! Jeg holder fortsatt på med mitt Vogt-problem i Moss, men jeg ser at du lurer på Iver Torgersen, jeg slo opp i Familysearch, og fant ham født på Næs, 28.okt.1789. (Slekt: Albert Olsen Hagen) Dersom hans foreldre er Torger Iversen Aasen, født 20.febr.1761, gift m/Eli Pedersen, er du egentlig heldig, for i dette registeret får du frem slektsledd på begge sider helt tilbake til 1650-tallet. Dersom du har problemer med å finne fram til dette, send meg en mail så kan jeg "grave" frem dette for deg ? Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Ottersen

Takk for interessen. Problemet er imidlertid å finne ut om Iver Torgersen fra Ringsaker er den samme Iver Torgersen som er bødkerlæring i Kristiania i 1801, og som senere flyttet til Moss og giftet seg der. Den enkleste muligheten er vel da og sjekke ev. bygdebok for Næss i Ringsaker. En annen mulighet er å finne ut om han fikk borgerbrev som bødker i Moss. Da er som regel fødested oppgitt, det stod ingenting om det da han døde.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per Hansen

Hei Kirsti! Jeg har drevet å lett litt i folketellingene for 1801 her i Ringsaker, og har vel kanskje funnet igjen det som du allerede vet. Fant foreldrene til Iver Thorgersen, Thorger og Elie, og to av søsknene hans, Pernille 16 år og Ingebor 9 år. Men Iver var ikke med der. Alle bodde da på garden Aasen Nordre på "Næss". I Folketellingen for Christiania 1801 finner jeg en Iver Thorgersen som var "Lære dreng" hos enke Berthe Christine Jensen som "driver med bødker haandverk" Hun hadde to døtre Nielsinne 6 år og Gunhild Maria 9 år. Skal en tur på biblioteket her i Brumunddal i dag, og da kan jeg titte i bygdeboka for Nes, for å se om det er mer hjelp å hente der. Kommer tilbake om jeg finner noe mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Ved landsdekkende søk i Folketellingen 1801, får jeg opp kun èn person som heter Iver Thorgersen, og det er i Christiania. Det står at han er "lære dreng" og er 12 år gammel. Og det passer jo bra med at han er født 1789. Men finner ham ikke i FT-1865, så det er mulig at han døde før den tid. Så det er nok mye som tyder på at det er samme person som er født på Aasen nedre i Ringsaker, og den som er omtalt i Christiania 1801. Fant heller ikke flere opplysninger i bygdeboka for Næs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Ottersen

Takk for det arbeidet du har gjort for å finne opplysninger om Iver Torgersen. "Min" Iver døde i 1825 i Moss, og der er fødestedet oppgitt å være Kristiania, men det kan jo være feil. Jeg har også kommet til samme konklusjon som deg, men det er ikke sikkert at det er mulig å bevise at dette er riktig.mvh Kirsti Ottersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.