Gå til innhold
Arkivverket

[#3299] Danielche Katrine Møller, Gloppen


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

Ifølge bygdebok for Gloppen og Breim blir Danielche, som er født i 1749, gift med en løytnant Tausan. Jeg har ikke funnet ut hvem denne Tausan er. Hennes søster, Kristine Margrethe Møller, født 1742, blir først gift med løytnant, senere kaptein Jens Burggraff og deretter med løytnant, senere major Jørgen Andreas Tausan. Kan bygdebokforfatteren ha blandet sammen søstrene, eller .... ? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Hei, de opplysninger jeg har er: Jørgen Andreas Tausan født 1736/1738 i Norge.Har foreldrene hvis ønskelig,også løytnantens militære karriere. Giftet seg mars 1783 med kaptein Jens Burggraffs enke Christine Margarethe Møller. Dette er fra Militærbiografier 1628-1814. Her står intet om at han var enkemann da han giftet seg med Kristine.Håper det var noe til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Nei, det er nok ikke Jørgen Andreas som har vært gift med Danielche. I følge FT 1801 er ekteskapet med Christine hans første. Jeg har både foreldre og etterkommere etter Christine og hennes to ektemenn, men så var det Danielche, da ...Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke kirkebøkene for Gloppen i dette tidsrommet, svaret er trolig å finne der. Jeg tror at Danielche er død før 1801 - jeg har iallefall ikke funnet henne i folketellingen. Den eneste andre Tausan med militær bakgrun jeg har funnet er Ole Gjerdrum Tausan, men hans kone heter ikke Danielche Katrine Møller (og han er gift kun en gang, etter mine opplysninger).Alle bidrag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.