Gå til innhold
Arkivverket

[#3301] JAN JANSEN G.2.MED WENCHE BENONISDTR ECHOF.15/11-1


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jan Jansen var første gang gift med Stinche Madsdatter.død 1746. Hvem hun er, er jeg ikke helt sikker på. Men mitt spørsmål er om oppkallingsskikken. Jeg har ikke funnet noe barn etter Jan og Wenche som bærer navnet Stinche Jansen. Jeg har funnet barnene: Jan født 1748,Benoni født 1750,Dirich født 1756,David Middelthun født1759,Mette Catharina født 1762, Jens Jansen født 1765 og Jan født 1768. De tre siste døpt i DK. De andre døpt i NK.Det burde vert en Stinche her ?? Har jeg oversett noe ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I FT 1801 for Bergen finnes ihvertfall en Stinkje Jansdatter (50) - enke etter 1. ekteskap og "sælgekone". Alderen hennes indikerer at hun ble født 1751-1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den du. Da blir det ett besøk på Statsarkivet, hvis ikke Nedrebø har denne Stinckes data. Det er litt merkelig. Trudde jeg hadde sjekket kirkebøkene skikkelig, men alle kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det må vere ho. Ho vert gift kring 1780 med Anders Jensen. Då skriv ho seg for Stine Catrine. Seinare får ho m.a. to døtre, og av dei vert i alle høve den eine kalla Mette Catrine.Sidan dei tre siste ungane til Jan er fødde i DK, er nok SC òg konfirmert i DK. Det finst nokre konfirmasjonslister for DK for denne tida (i kyrkjebøkene på SAB). I nokre av desse er namnet på faren ført inn. Så du kan vere heldig og finne henne nemnd som dotter av JJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for opl. Dette var interressant. Du vet ikke tilfeldig vis hvilken kirke de gifter seg i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg fant faktisk tre barn. To døtre og en sønn .Døtrene får Hess som etternavn. Faren står oppgitt med navnet Anders Jensen Klingenberg og moren Stinche Jansen.Noen som har oplysninger om Klingenbergslekten ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ei av Klingenberg-ættene er nært knytta opp mot garden Amla i Sogndal i Sogn. Her er namnet Jens vanleg, så det kan vel vera at Anders Jensson Klingeberg har kome her ifrå. Vidare er også Hess-namnet knytt til Indre Sogn, særskilt Hafslo og Lærdal men også Sogndal.Ein (god?) peikepinn kan vera at ein Jens Eriksson Klingenberg (fødd på Amla i 1695, død i Lærdal 1768) vart gift 1722 med ei Ellen Jensdotter Hess frå Lærdal. Denne Jens Klingenberg var eigar av gardane Sæbø og Sel i Erdal i Lærdal, og kan vel vera ein kandidat som far til Anders Jensson. Du får sjekka bygdebøkene for Lærdal når du er på Statsarkivet eller biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Anders var neppe sønn av denne Jens Eriksen Klingenberg. Iflg. fylkesarkivets skifteregister er disse barna nevnt i skiftet: Peder, Jens, Erik, Henrik, Berte, Inger og Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Anders Jensen Klingenberg kan godt vere fødd i Bergen. Det finst ein skomakar/skolappar Jens Christensen Klingenberg som 1752 vet gift med Karen Johannesd. Dahl i DK. Dei har heilt sikkert born i den tida kor der ikkje er kyrkjebok med døypte i DK, for det første som er registrert på dei, er i 1758 i DK. Også i dette tilfellet trur en konfirmatlistene for DK kan vere til hjelp, - om du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Stinche Catrine var døpt i Domkirken 1753. Det ser vi av det presten har skrevet ved hennes begravelse 8. jan. 1812. Det kan også være nyttig å feste seg ved tilføyelsen: "Anders Jensen Afgl. Fiskefurer's Enke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I et tidligere innlegg kom jeg med tvil om at Anders kunne være sønn av Jens Eriksen Klingenberg fra Lærdal. Det viser seg nå at denne tvilen ikke var berettiget. Jeg tok en sjekk på skiftene etter barna til Jens og fant ut at Malene Jensdatter Klingenberg hadde disse arvingene: Brødrene Anders, Erik og Peder samt borsønnene Jens og Hans Henriksen. Jeg må presisere at også dette er hentet fra Fylkesarkivets skifteregister. Det viser seg stadig vekk at det er både mangler og feillesinger i dette registeret.Jo Rune Ugulens forslag om at Anders kan ha vært sønn av Jens Eriksen Klingenberg (1695-1768) og Ellen Jensdatter Hess, skulle da likevel være en god hypotese. Kanskje det står noe i dette skiftet etter Malene om hvor Anders bodde eller hva han livnærte seg av? Med litt flaks kan det ligge et godt bevis for slektskapet der.Skiftet etter Malene er fra 1795. Hvis den ettersøkte Anders Jensen Klingenberg var bror av Malene, må han være død i perioden 1795-1801. Hvis han døde i Bergen, er det såvidt jeg kan se, bare én som passer. Det er Anders Jensen af Sandvigen, arbsmd., 44 år, som ble begr. 19.feb. 1795. Jeg skal se i kirkeboka for Lærdal om alderen kan passe med Anders Jensen Klingenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Domkirken finnes ikke paa DA for perioden 1751-1757.Info-filen til Kirkeboekene kunne bekreftet om disse er forsvunnet, men den er visst tatt bort i det nye oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det var jo litt pussig å se at Stinche Catrine var døpt i Domkirken mens de søsknene som er nærmest i alder, var døpt i Nykirken. Men dette er vel likefullt en plausibel forklaring på hvorfor akkurat hennes dåp har vært vanskelig å finne.Jeg har sett gjennom kirkebøkene for Lærdal for 1750-1752 uten å finne dåpen av Anders Jensen Klingenberg. Dessverre er de fleste av sidene for 1750 borte, så det kan være forklaringen. det kan også være jeg har oversett dåpen hans for jeg hadde ikke all verdens tid og kirkeboka fram til 1752 er ikke akkurat så lett å lese. Kanskje bygdebøkene kan gi svaret? Ny bygdebok er forøvrig underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Den nye serien med bygdebøker begynner øverst i dalen (Borgund) og går nedover. Jeg tror det har kommet to bind. Erdal hører vel hjemme i siste bind.Hvis du sender meg epost-adressen din, kan jeg sende litt mer info.knut.bryn@himolde.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja her var det litt av hvert å gripe tak i. Takk for oplysningene. Tilbake til originalspørsmålet om Stinche Jansen var datter av Jan Jansen og Wenche Echof, så er hun "nu" av etterslekten til "Pet Ane" i Bergen hvis etterkommere ble inngift i mange kjente slekter i Bergen. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Terje Skrolsvik

Tar opp igjen denne tråden.Jeg har i lang tid fundert på hvem foreldrene til nevnte Jan Jansen kan være. Etter studie av faddere er jeg kommet frem til følgende.I NK 26/2-1715 døpes ett guttebarn Jan av foreldre Jan Hanssøn og Agnete (Christophersdatter?) Meyer. Agnete er søster til Boel (Bodil) Jansdatter Meyer, som er gift 1. med David Middelthun og 2.med Escel Lohmann. Da faller mange av fadderne til Jan og Wenche Echofs barn på plass. Det eneste problem som da gjenstår, er at Agnete ikke er oppkalt blandt deres 'kjente' barn. Stinche dukket opp som ett slikt 'ukjent' barn i tidsrommet 1750 - 56. Ser nu og at det er rom for Agnete og i aktuelt tidsrom . Det som nu gjenstår å sjekke - er om det, hvis det skulle være ett skifte etter Jan Hanssøn, er nevnt noe om denne Jan. Antagelig dør Jan Hanssøn ca1724- 1727, da Agnete gifter seg opp igjen med Jan (Johan) Andersen Luth og får flere barn fra 1728. Noen som har synspunkter eller opplysninger ? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Stein N. Wisted

Hei.Med tanke på skiftet som det opplyses om i tema nr. 2807, tviler jeg på at det er den samme Agnete Meyer som var gift med Jan Hansøn og Jan Ludt. Agnete var da 17 år i 1709, og det er ikke nevnt at hun var gift. Dessuten kalles konen til Jan Hansøn noen ganger Agnethe Lisbet, og en gang Agnete Christoffersdatter. Det ble døpt en Agnete Lisbet den 18.7.1686 av foreldre Christoffer Mejer og Lisbet Hansdtr. Det er vel mer trolig at det er henne. Det passer bedre med alderen med tanke på at deres første barn ble født i 1709.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Slektene Klingenberg og Hess har vært drøftet flere ganger i dette forum. Jeg har en følelse av at i det minste deler av det som berøres i denne strengen, har vært redegjort for før. Jeg anbefaler derfor å bruke 'Søk i tema'. Her finner man greit de tidligere diskusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Stein. La oss gå ut ifra at Agnete i alle fall er rett navn. Sollie har flere ganger påpekt enkelte presters 'feilførsel' i kirkebøkene i Bergen.Trur ikke vi skal henge oss opp i at det ett sted står Christophersdatter eller at hun en annen gang heter Agnethe Lisbet.Hun er i alle fall søster til Boel Jansdatter Meyer som er gift med David Middelthun. Denne Agnete Meyer blir gift med Jan Hanssøn. Og de har 26/2-1715 i NK en sønn Jan til dåp . Agnete er født ca 1692 (17 år 1709) så dette går fint. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Hei igjen.Jeg gir meg ikke helt :-)Jeg tillater meg fremdeles å tvile på at det er rett Agnete. Det var en pike som ble døpt Agnete Lisbet Christoffersdatter Meyer i 1686. Jan Hansen og Agnete (Christoffersdtr?) døpte sin andre sønn Christoffer den 3.6.1711 i Nykirken, så oppkallingen er iorden. Agnete Christoffersdtr var fadder for bl.a. Johan Hesselmanns (hennes onkel) barn i 1705. Hvis dette var Agnete Jansdtr Meyer ville hun vært 13 år. Det er vel noe tidlig for å være fadder i de dager. J(oh)an Hesselmann er også fadder 'i retur' for hennes og Jan Hansens første barn i 1709. Men i 1711 er Agnete Jansdtr Meyer fadder for Bodil Jansdtr og David Middelthons barn. Senere i 1711 får Jan Hansen og Agnete Meyer et eget barn, hvor det igjen er en Hasselmann som fadder. Så jeg vil mene at Agnete Christoffersdtr Meyer f. 1686 var gift med Jan Hansøn, og Agnete Jansdtr Meyer f. 1692 var gift med Jan Andersen Ludt. Ved dåpene til Ludt-barna finnes det ingen Hesselmann, Marstrander eller Hansøn blandt fadderne, som det ofte gjorde blandt Jans Hansøns barn. Derimot har jeg ikke funnet at de hadde noen Middelthun'er som faddere.Det kan være 'din' Jan Hanssøn som ble begravet her :[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&variabel=0&postnr=42878&fulle=true&spraak=n>LenkeI såfall er det for sent til at konen Agnete har giftet seg med Jan Ludt. Videre kan det være at 'din' Agnete ble begravet her :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.