Gå til innhold
Arkivverket

[#3320] Skatt


Gjest Torbjørn Helgesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Helgesen

Når begynte man å betale skatt på arbeidsintekt her i landet? Betalte man noen annen type skatt? Er dette tilgjengelig informasjon på noen måte? Jeg ser bort i fra kopp skatten og andre kjente "skatter". Det er på 1800 tallet og begynnelsen av 1900 tallet som er interresante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Grunnlovens paragraf 75 slår fast at det er Stortinget som pålegger skatter. I utgangspunktet måtte det vedtas en ny skattelov hvert år, fordi pålegget om skatt ikke kunne gis virkning lenger enn til 1. april det kommende år.Innholdet i skattelovene kunne følgelig variere noe fra år til år, men de utlignede skattene var i årene etter 1814 øremerket: skoleskatt, fattigskatt, og grunnlaget for utskrivingen (på landsbygden) var jevnt over matrikkelen.Det var først i 1882 man fikk regulær inntektsskatt til kommunene, og fra 1892 fikk man utligning av inntektsskatt også til staten.Siden har dette vært en rimelig god inntekstkilde for det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Helgesen

Er noe av dette tilgjengelig, sperregrenser osv? Hvis det er tilgjengelig er det mulig å finne ut hvor og hvorlenge en person jobbet hos en arbeidsgiver. Dette må da være viktige kilder for slektsgranskere/ forskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Likningsarkivene var kommunale opp til 1964, statlige siden da. Materiale fra før 1965 må følgelig søkes i kommunale arkiver. Men man vil mange steder finne trykt adressebøker med skatteopplysninger, eller egne utskrifter av likningen.Statsarkivene får inn skattelister etter 1965, avlevert etter 25-års grense. Selve skattelistene er offentlige, jfr. trykte utgaver og avisenes fråtsing i tall ved utlegging av likningen. Men selve skattelistene forteller ikke hvor en person er ansatt, bare skattegrunnlaget og utlignet skatt.Selve selvangivelsen skal bevares i 10 år. For annet arkivmateriale enn skattelistene gjelder 60 års sperregrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tor Rustad

Lar det seg gjøre ved hjelp av skattelister å finne en person med disse mangelfulle opplysningene:Navn: Hilbert Johannesen f. 1883 Kra. og broren Oman (Omar??) f. 1888 Kra. Siste spor er FT Kra. 1900.Det er jo relativt uvanlige navn; og om de fikk et rimelig langt liv kunne de være i live etter 1960....For event mer opplysninger se tema 6240,6263 og 6376.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

TilSvein Arnolf;Ja, jeg var en tur på Byarkivet for et år siden. Tiden strakk ikke til for meg; men den eneste jeg fant igjen var moren Dina (Pauline?) f. 12.01.1858 Nes Romerike. Kunne følge henne i adressebøkene + FT 1910 Kra. Hun var da enke.Mye tyder på at deler av ?? familien flyttet etter 1900; såvidt jeg vet var det på den tiden et krakk i industrien.Men ettersom minst to onkler/tanter også bodde i Oslo har jeg fortsatt et håp om at noen ble tilbake/vendte tilbake.Har fått et tips fra Per Helge Seglsten tema 6240 om å sjekke Oslo-tellingen for 1939.Er fortsatt usikker på navnet Oman/Omar.Om noen kan hjelpe meg videre på et eller annnet vis se tema 6240, 6263 og 6376 for mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.