Gå til innhold
Arkivverket

[#3321] Sandberg-slekten fra Hitra/Hitteren (og i Älvsborg


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Hvor kom Erich Sandberg fra? Hadde han noen slektninger i daværende Norge, Älvsborg (nå Sverige?) Og kjenner noen ellers til slekten? Kan dette være (kognatiske?) etterkommere etter de gamle, danske adelslegter Sandberg siden navnet dukker opp så tidlig? Hva med "Älvsborgerne"? Eller kjenner noen til andre etterkommere av nevnte Sandberg'er...? I ytterste spenning og på forhånd takk, Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Jeg vet iallefall at Erich Sandberg var fenrik og hadde 5 barn med sin kone Margrethe Gjertsdatter Lindeborn: Johan, Gjert (f.1653), Hercules, Anne, Elline. Alle barna var på Hitra 1.des.1665. Du kjenner kanskje til skiftet etter Margrethes mor "Sara van Viven" denne dagen. (Se NST XVI s.140) Margrethe var død ved morens skifte. Hun hadde en bror Hercules Lindeborn (som 1.des.1665 sies å ha dødd på hjemreise fra Ostindia), som hun må ha oppkalt sønnen Hercules etter. Faren Gjert Lindeborn vet jeg foreløpig ingenting om.Når det gjelder etterslekt etter Erich: Sønnen Gjert, født ca.1653, død etter 1701, var "borgerlig handelsmann til Trondheim" og holdt til på "Vigen" på Hitra. Gjert var g.m. Berit Andersdtr Belter (død ca.1695). (Trolig dtr av fogd i Fosen Anders Rasmussen.) De hadde 7 eller 8 barn, som jeg stort sett bare vet navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei og takk. Spesielt til Erik som kom meg i forkjøpet. Mine hoved-kilder er skifteavskriftene til Bugge i NST og heftet Trondhjems borgerskap 1680-1730. Gjerts kones navn var nytt for meg. Hvis du mail'er meg på askeroi@online.no kan vi utveksle etterslektskunnskap. Det ser ut til at vi ikke vet helt det samme. Ellers er jeg fremdeles interessert i å vite mest mulig om denne slekten, så hvis noen andre... Med vennlig og takknemlig hilsen Tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.