Gå til innhold
Arkivverket

[#3325] Karl Johan Kristiansen Gaarder, f. 1874, Nannestad


Gjest Berit M Gaarder
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit M Gaarder

Bryggearbeider Karl Johan Kristiansen Gaarder og hustru Anna Sofia f. Nilsen fikk 5 barn i perioden 1916-1922, iflg. Fødselsregisteret for Grønland menighet for denne perioden. Ved alle de fem fødslene bodde de i Nordbygt 21. Ved to av fødslene er navnene forkortet til Johan Gaarder og Anna f. Nilsen.Iflg. registeret skal ekteskapet være inngått 29. juli 1909. Karl Johan skal være født i Nannestad i 1874, og Anna Sofie i Kristiania i 1886.Før 1916 hadde de fått 4 barn, hvorav 2 levde.Iflg. familietradisjonen skal Karl Johan ha vært gift tidligere.Jeg har lett etter Karl Johan og Anna Sofie i folketellingen 1900, men finner litt for mange aktuelle personer til at jeg kan bestemme meg for hvem jeg skal gå videre på.Mvh BMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Jeg synes du skal satse på å finne ekteparets vielse. Datoen har du jo allerede. Der bør det komme fram hvorvidt noen av dem har vært gift tidligere, hvordan forrige ekteskap har blitt oppløst (ved døden, ved skilsmisse eller liknende) med videre. Så får du jo i hvert fall litt kjøtt på familietradisjonen. Ta imidlertid ikke alt for god fisk. I min egen forskning kom jeg bort i en mann i Skjeberg som var gift tre ganger, dette visste hans barn av siste ekteskap samt andre å fortelle. Årsaken til at jeg først ikke fant alle ekteskapene var at det ved så vel andre som tredje gifte het at han giftet seg for andre gang. Her hadde innføreren altså rett og slett skrevet feil. Lykke til! Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På RHD fant jeg denne familien i 1900: Tellingsår: 1900 Kommune: Kristiania Kommunenummer: 0301 Gatenavn: Thv. Meyers Gade 36Antall personer registrert på bostedet: 5. Johan K. Gaarder hf g Kjørekarl møllekj. 1874 Nannestad Karen Gaarder hm g 1877 Næss Kristian Gaarder s ug 10.04.1899 KristianiaJeg tør vedde på at dette er din Gaarder og hans første kone! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit M Gaarder

Takk Laila!Det ser unektelig slik ut. Faktisk fant jeg også denne familien igår, og dette er en sterk kandidat. Problemet er når personene har flere navn, så kan de være registrert med et av navnene eller begge. Da dukker det opp mange mulige personer. Jeg stoler heller ikke 100% på årsangivelsene. Jeg må nok låne inn de aktuelle kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Berit M Gaarder

Jeg prøver litt videre på denne tråden. Ovennevnte Johan K Gaarder er fremdeles en sterk kandidat. Jeg har etterpå fått vite at i dødsannonsen sto en sønn Kristian, som ikke sto i dødsannonsen til Anna Sofie(a).Jeg har funnet en sterk kandidat til Anna Sofie Nielsen. Hun bodde i 1900 i prinsens gate 4, sammen med foreldre Adolf og Julie Nielsen, samt to brødre, Karl Trygve og Joh. Fredrik. Hun er oppført med fødselsår 1886, og skal være født i Kristianina.Jeg hadde håpet å få tak i kirkeboka for å finne ekteskapet mellom Karl Johan og Anna Sofie 29/7-1909, men jeg fant ikke den i oversikten fra Riksarkivet. Jeg er jo faktisk ikke sikker på hvilken menighet det gjelder. De yngste barna er født i Grønland menighet.Er det noen som har tilgang vielser i Kristiania i denne perioden, som kan finne denne vielsen for meg, eller gi meg andre tips, er jeg meget takknemlig.Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.