Gå til innhold
Arkivverket

[#3331] Voigt (Foegt


Gjest Anne-Lise Konow
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Johan Henrich Voigt giftet seg 24.07.1735 med Marie Olsdatter og fikk bl.a. barna Wendel Magrete Voigt (f. 02.03.1736) og Johan Povel Voigt (f. 05.03.1738). Førstnevnte giftet seg i 1759 med Erich Matthiesen, etc., etc. Siden det her ikke er helt klart hvor spørrer egentlig vil hen, tillater jeg meg selv å rette en forespørsel med utgangspunkt i Anne-Lise Konows interesse for slektsgransking.Jens Falsen Konow var belgisk konsul i Bergen og gift med Rikke Serck (f. 02.10.1878). Jeg regner med at disse er Anne-Lise Konows besteforeldre. En søster av min tippoldefar het Karen Danielsen (f. 18.08.1838). Hun døde som barn knapt 4 år gammel, men da hennes foreldre, urmakermester i Bergen Lars Jørgen Danielsen og Petronelle Susanne Thee, igjen fikk en datter 15.12.1843 — parets 13. og siste barn — fikk denne jenta “fornyet kontrakt” på navnet, nemlig i Korskirken 04.04.1844. Karen Danielsen II ble 28.04.1868 gift med “Statsagronom og Bestyrer af de offentlige Foranstaltninger til Husdyravlens fremme på Vestlandet” Harald Georg Christian Konow (som kjøpte Lansholmen fra sin svoger Johannes Danielsen og bosatte seg i Balestrand). Jens Falsen Konows far var Harald Konows fetter.Karen Danielsen I hadde som fadder ved dåpen 04.11.1838 en viss Mme Serck — og det som nr. 1 av de fem foreskrevne. Ifølge et innlegg av Yngve Nedrebø (et eller annet sted i DAs debattfora), “mener man å kunne påvise at rekkefølgen av fadderne kan reflektere en sosial rangordning”. Y.N. får ha meg unnskyldt at jeg ikke husker nøyaktig hvordan han ordla seg, men dette er i hvert fall slik jeg forsto ham.Nå har det seg slik at Mme Serck opptrer med adressen 17. rode nr. 12 — den samme som urmakermesteren! Mitt spørsmål til Anne-Lise Konow er derfor:Hvem kan denne Mme Serck være?Dessverre mangler jeg fadderne for Karen Danielsen II. Jeg ville derfor i tillegg sette stor pris på om noen kunne meddele meg dem. Kanskje Mme Serck også står som fadder for Karen D. II?Til slutt: Hvilket nr. i Vaagsalmenningen svarer til rodeadressen 17:12? Mangler denne adressen i Terje Skrolsviks (for øvrig særdeles nyttige) rodefortegnelse fordi huset ble “spist opp” av murkolossen med restauranten Banco rotto? Når skjedde i så fall det?Jeg har altså tre spørsmål:a) Hvem er Mme Serck? — b) Fadderne til Karen Danielsen II? — c) Gateadr. for 17:12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Konow

Takk for hjelpen med Voigt (hjelper en nabo). Det var min far, Jens Falsen Konow, som var belgisk konsul -(f.1906, d. 1982). Min farfar het også Jens Falsen Konow og var gift med Rikke Serck født Thomsen. Ellers skal du få svar på dine spørsmål over helgen. Har ikke internet hjemme, bare på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Konow

a) Mme Serck kan være min tipp-tipp oldemor, Anna Fredikke (Armauer)Serck, født i Amsterdam i 1796, død i Bergen 1895.Ellers finner jeg også: Alida Serk, f. 1822 Gertrud Serk, f. 1824 Beate Serck, f. 1806b) Du får svar senere.c) 17-12 er Vågsalmenning 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Konow

Karen Wibeche Danielsen var født 15/12-1843 og døpt 4/4-1844 i Korskirken. Foreldre: Uhrmagermester Lars Jørgen Danielsen og hustru Petronelle Susane Thee. Bolig 17-12. Faddere: Mad. Dorothea Nielsen Bolig 16-7, Jfr. Anna Beyer 17-17, Landhandler A. Danielsen fra Kind, Uhrmagerm. C. Høegh 8-4, bogbinder M. Ræmisch 17-13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Dette var interessante opplysninger! Takk for at du tok deg bryet med å undersøke disse fadderne!For dem som måtte være interessert i Beyer-familien: Dorothea Nielsen må være identisk med Dorthea Cathrine Beyer (1799 — 11.09.1846), g.m. gesell Rasmus Nielsen. Iflg. opplysninger hentet fra DA giftet de seg 24.01.1823, og det står da i kirkeboka at “begge er født i Danmark”. Det er ikke usannsynlig at Rasmus kan være født i Danmark, men hans kone er det definitivt ikke. Hun er datter av skomaker Morten Beyer (1760 — 1821) og Anne Margrethe Diche (1764 — 1859/60). Morten er igjen sønn av skolapper Absalon Beyer. Fadder nr. 2 er nok Anne Margrethe, f. Diche.Samme Anne er datter av Frantz Diche og Margrethe Götze (døpt 14.08.1744) som igjen er datter av bokbinder Johan Jacob Götze (begravet 30.03.1751) — sannsynligvis en innvandrer fra Tyskland — og Anna Margareta Hendrichsdatter (hvis far kanskje også var innvandret).A propos Beyer: Tilhører de ovenfor nevnte Beyer-ene samme familie som Absalon Pedersson Beyer (1527 — 1574), han med «Bergens kapitelsbok» og hvis kone ble anklaget for trolldom og brent levende i 1590?A[nthon] Danielsen er Karens nest eldste bror. Han kom altså fra Kinn for å stå som fadder knapt 2 mnd. etter at han selv hadde fått sin førstefødte.Etter disse strøkommentarene står fremdeles spørsmålet åpent om hvorvidt Mme Serck losjerte hos urmakermester Lars Jørgen Danielsen. Er det noen måte å finne ut dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Konow

E.T. Danielsen. Kan du hjelpe meg (min nabo) med foreldrene osv til Johan Henrich Voigt og hustru. Har funnet ut at jeg er i slekt med "heksen" Anna Pedersdotter 15 ledd tilbake i tiden. Har lånt bøker på biblioteket om henne. Stakkars sjel, hun var nok uskyldig dømt. Forsøker fremdeles å finne ut om madam Serck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne-Lise Konow

Jeg har funnet ut at det må være Beathe Serck, født Anthonesen, som var fadder. Hun omtales som Madame B. Serck i 1865-tellingen for Bergen. Hun ble viet til Jørgen Serck i Korskirken 1830. Hun døde 30/1 1876. Jørgen Serck var skipsfører og døde i stomen på reise fra Bergen til Amsterdam i 1832. Jeg kan ikke se at Madame Serck har bodd i samme hus som urmaker Danielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Egil Thee Danielsen

Litt på etterskudd: Takk for hjelpen!Jeg må vel kanskje sjekke på nytt at Mme [beathe] Serck virkelig bodde i 17:12 da hun sto som fadder i 1838, seks år etter at mannen omkom på sjøen. Kan jeg ha skrevet av galt? Det er i hvert fall ingen tvil om at Lars Jørgen Danielsen hadde denne rodeadressen da datteren Karen Danielsen I ble født.For øvrig skal det i familien Serck ha vært et søskenpar (tvillinger) som emigrerte til St. Petersburg, men som visstnok kom tilbake etter revolusjonen. Jeg skulle gjerne hatt nærmere detaljer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.