Gå til innhold
Arkivverket

[#3347] Torina Torsdtr. Vangsnes g.m. Johan Peter Franck


Gjest Astrid Holmen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Holmen

Torina Torsdtr. Vangsnes f. 1872 i Balestrand ble gift 14. okt. 1896 i Bergen med Johan Peter Frank f. 10. mai 1870 i Hammerfest. Hun døde i barselseng og ble begravet ved Bergen domkirke 11. jan. 1897. Jeg har fått fortalt at hennes foreldre var Tor Anderss. f. 1836 i Jordal og Eli Kristensdtr. f. 1840 i Jordal, men har ikke fått dette bekreftet noe sted. Torina hadde etter det jeg har blitt fortalt, en søster som het Anna f. 29. nov 1863, og som ble gift med en Tenold på Vangsnes, muligens het han John Ivarsen f. 1863. Kan noen hjelpe meg å komme videre? Jeg står helt fast. Ønsker også å få bekreftet anene til Johan Peter Franck. De kom fra Frankrike på 1700 tallet. Jeg har navn på forfedrene tilbake til hans tipp-oldefar, men det er helt ubekreftet. Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Thorine, datter av Thor Andersen, 36 år, og Eli Kristensdr., 32 år, gardmannsfolk på Vangsnes i Balestrand, ble født 27. april 1872, og døpt 20. mai samme år.Ungkar Thor Andersen Jorddal, 27 1/2 år gammel, sønn av Anders Endresen Jorddal, giftet seg i Balestrand 2. juli 1863 med Eli Christensdatter Jorddal, 23 1/2 år gammel, datter av Christen Lassesen Jorddal. De hadde en datter Anna, født 29. november 1863, og en sønn Kristen, født 4. mars 1866 i Jorddal. Datteren Ingeborg ble født 16. januar 1868 på Vangsnes, og sønnen Anders er født 21. november 1869 på Vangsnes.Ungkar og husmann John Iversen Tenold, Vik, født 1864, giftet seg i Vangsnes 18. juni 1889 med Anna Thorsdatter Vangsnes, født 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Holmen

Takk for svaret, Yngve Nedrebø! Dette tetter igjen et hull i slektsleddene mine. Det undrer meg bare hvorfor det ikke er mulig å finne Torina i digitalarkivet over døpte, når jeg finner alle hennes fire søsken? De bodde da fremdeles på Vangsnes da hun ble født. Jeg betviler ikke riktigheten av dine opplysninger, men jeg skulle gjerne ha sett det med mine egne øyne. Hvor finner jeg henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Franck Paasche

Johan Petter Franck er min farfar. Jeg har fått tak i slekten bakover til 1590. Myten om Frankrike stemmer ifølge dette ikke. Franz Andreas Francke innvandret fra Tyskland. Ta kontakt med meg på apaasche@online.no eller tlf. 32 79 14 61. Dette var spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.