Gå til innhold
Arkivverket

[#3353] Hvem var Anna Kristensdatter/Christensen og Laurit


Gjest Tarjei Kidd Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tarjei Kidd Olsen

Jeg tenkte jeg skulle legge inn en ny versjon av mailen min, siden den forrige var ganske uoversiktelig.Etter at jeg fant et bilde av "Anna Christensen" i et gammelt familiealbum, har jeg alltid lurt på hvem hun egentlig var. I sine hender holder hun 1-2 år gamle Laurits Olsen; Min tipp-oldefar på farssiden. Laurits, født i 1875, ble tatt hånd om av pleieforeldre, og ingen jeg har snakket med vet noe om hans egentlige foreldre. Kan Anna Christensen ha vært mor? Jeg søkte i folketellingene (eller, en på denne listen utførte søken for noen måneder siden -husker desverre ikke navnet- men takk til deg!) og fant ut at en "Anna Kristensdatter" bodde på Lian i Strinda kommune i 1875. Hun skulle være født i 1850, og hadde en sønn ved navn Lauritz (med -z) Olsen. Lauritz var født i 1875. Anna Kristensdatter var "logerende fattigunderstøttelse fra Trones". Hvis du vil se all info om dette, sjekk:Lenke Er denne Anna Kristensdatter med hennes sønn Lauritz Olsen muligens de jeg leter etter? Bildet er tatt i Trondheim, og mye av slekten min er fra Trøndelag. Vet noen mer om denne Anna Kristensdatter eller hennes sønn Lauritz? Kanskje noe om hennes foreldre? Eller om hun ga fra seg Lauritz?Det er mulig at familienavnet til Laurits (min tipp-oldefar) var Hovdenak.Tusen takk for all hjelp!MVH Tarjei Kidd Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tarjei Kidd Olsen

Når jeg skrev at det var mulig at familienavnet til Laurits var Hovdenak, mente jeg faktisk familienavnet til *pleieforeldrene* til Laurits. Selv har jeg ikke greid å finne ut mer om disse folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.