Gå til innhold
Arkivverket

[#3355] Maristuen og veien Vest landet - Østlandet


Gjest Eva Karine Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Karine Johansen

Bestefaren min reiste fra Bergen til Oslo på 1890-tallet. Jeg har det ikke dokumentert men jeg ble fortalt at han gikk over fjellet og at han var innom Maristuen. Han gikk vel ikke hele veien, forhåpentligvis fikk han vel skyss store deler av veien, men hva var den vanligste veien fra Vestlandet til Østlandet på den tiden?Og - vet noen om det finnes bøker fra Maristuen som viser hvem som var innom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den einaste "vegen" gjekk nok frå Lærdal over Fillefjell. Men det gjekk rutebåt frå Bergen til Lærdal. Elles var det nok vanleg på den tida òg å ta båt rundt kysten til Oslo. Om han hadde pengar, kunne han nok få skyss over fjellet. Om ikkje, måtte han nok gå på sine bein - og den gongen gjekk nok folk mykje meir enn dei gjer i dag. Betre tid hadde dei òg, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg var en tur innom Maristova i fjor sommer. Selve hotellet var stengt og kanskje nedlagt for godt. Litt tankevekkende når vi vet at det har vært i bruk i mange hundre år. En trøst var det at den gamle skysstasjonen (Margaretastova) var gjort om til museum. Det var vel verdt et besøk! Så vidt jeg husker, fantes det noen gamle gjestebøker der, men jeg husker ikke nå hvor gamle de var. Et forslag kan være å ringe til kiosken/campingplassen som har tilsyn med museet (tlf. 5766 8711).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Hei! En av mine oldemødre tok også veien fra Bergen til Oslo på 1890 tallet, og var visstnok innom Maristua. Jeg besøkte selv hotellet i fjor, og kjøpte en bok som var til salgs der, "Maristua - 600 år i færdafolks tjeneste". Om den ikke inneholder oversikt over gjester gjennom tiden, gjengir den mye av stedets historie og bakgrunn.Gjester som besøkte skysstasjonene brukte å skrive seg inn i gjesteboka. Disse gamle bøkene er vanligvis til oppbevaring i bankvelv (såvidt meg bekjent på grunn av at folk rett og slett rev ut og stjal sidene, dersom noen av navnetrekkene var av kjente personer!) Kanskje Maristua har de gamle bøkene sine på "lager", dersom de ikke gikk med i brannen i 1976.Hilsen I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Karine Johansen

Takk for hjelpen! Jeg har ringt Maristuen og de har faktisk gjestebøker fra den tiden selv om de ikke er helt komplette. Dessuten bestilte jeg boken du nevnte I-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.