Gå til innhold
Arkivverket

[#3361] Anders Knudsen Bachesund


Gjest Anders M. Rabben
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders M. Rabben

Jeg er på jakt etter foreldrene/anene til Anders Knudsen Bachesund (Austevoll, Hordaland). Ut fra mine opplysninger skal Anders Knudsen være født rundt 1693 og død 1776. Han kom til Bakkasund, Austevoll i 1729 der han drev gjestgiveri frem til 1753. Han fekk skøyte på staden 28 juli 1729. Då kunne han vise til major Iver Coucheron og frua baronesse Sophie Amalie Rosenkrantz sitt skøyte på odelsretten til staden, dagsett 18. April 1708. Anders blir da kalla percher (også omtalt som gammel matros ved enkelte anledninger). Skal etter sigende komme fra Solem, Årstad sokn. Var i 1729 ført som busitjande på Glesnesholmen i Sund. Muligens er det samme Anders Knudsen Solem som tjenestegjorde i det Faste Sunnfjordske kompani fra 1717 til 12/10-1719 under den Store nordiske krigen (I Kongens Teneste side 104). Alle opplysninger om ovennevnte, samt om hans hustru Abelone Absalonsdtr. (født rundt 1682 og død 1767)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Nordvik

Anders Knudsen og Abelone Absalonsdatter har stor etterslekt, så jeg har vært i kontakt med flere som gransker deres opphav. Jeg er interessert i hvor du har fått opplysninger om at Anders Knudsen skal være fra Solem, Årstad sogn, og finner du han i 1701? I samme manntal for Nordre Bergenhus er en Anders Knusen Sollum nevnt som 2 år, og som sannsynlig sønn av Knud Knusen Sollum 40 år.Navnet Abelone Absalonsdatter synes å være meget sjelden, og da tenker jeg på kombinasjonen av Abelone og Absalon. Josten Børnes foretok et søk etter nettopp Abelone Absalonsdatter, og fant et tilfelle fra Ytre Vereide i Gloppen, da med foreldre Absalon Olsen og Marie Sivertsdatter. Etter sistnevnte eksisterer det skifte fra 1712, og da er fire søstre nevnt: Kristine, Ellen, Malene og Abelone, men foreløbig mangler det dokumentasjon om denne Abelone er den samme Abelone som er gift med Anders Knudsen Bakkesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Anders Knudsen bosatt som gjestgiver i Bakkasund, i Austevoll Kommune har jeg ikke studert eller søkt etter. Kristine, Ellen og Malene Absalonsdøtre fra Ytre Vereide er gift i Bergen med:Kirsten (kristine)Absalonsdtr. gm Lars Knudsen Bech (oppgitt fødested : KJøbehavn)Malene Absalonsdtr. gm tømmermann Morten Mortensen Ellen Absalonsdtr. gm med sjømann Ole JonsenAlle bosatt i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Beklager men jeg trykte på feil knapp, her kommer resten:Ellen og Ole har barn i perioden 1719-1725 Kirsten og Lars har barn i perioden 1724-1730 og malene og er kun notert med et barn født i 1724 som har fått navnet Absalon.Fadderene på barna til Malene og Kirsten har jeg ikke sjekket, så det er mulig at det kan ligge noe mer interessant her.Det er meget sannsynlig at også Abelone Absalonsdtr flyttet til Bergen , men som nevnt tidligere så mangler det endelige beviset(i etterslekta etter Abelone Absalonsdtr. og Anders Knudsen i Austevoll og Sund så går imidlertid mange av navnene igjen så som Ellen, Abelone og Absalon)Se forøvrig innlegg nr 630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders M. Rabben

Når det gjelder opplysningene om at Anders Knudsen skal være fra Solem, Årstad sogn så stammer disse fra Austevoll Soga - Kultursoga bind 1, side 415 i bolken om handelstedene i Austevoll, samt Austevoll gard og ætt bind 1 side 703. Men jeg har ikke funnet opplysninger ennå som bekrefter dette. Har heller ikke funnet han i 1701 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Jeg tror det kan være bryet vert å lete etter Anders Knudsen i Sundfjord utfra det som her er sagt. Solheim finnes det dessuten en rekke stader i Sundfjord, bl.a. Førde og NaustdalSamt det å sjekke skifteregisteret???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Etter en rask liten studie er det forhold som tyder på at Anders Knudsen Bakkesund, Austevoll og den Anders Knudsen Solem nevnt i det Faste Sunnfjordske Kompani IKKE er den samme personen!Det er selvfølgelig svært vanskelig å finne en person med et såpass vanlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.