Gå til innhold
Arkivverket

[#3363] Gamle hus i Oslo


Gjest Barbro E. Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbro E. Johnsen

Finnes det tilgjengelig opplysninger om når de ulike hus/bygninger i Oslo ble bygd? Hvem kan man spørre om sånt?MVH Barbro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

I «Oslo byleksikon» står det en masse opplysninger av denne typen. Selv arkitekten for de enkelte bygninger er ofte anført. Dette byleksikonet ble første gang utgitt før krigen, og den utgaven jeg selv har for hånden, stammer fra 1966. Denne var i lang tid umulig å oppdrive inntil «Selskabet for Oslo Byes Vel» lot Reidar Hanssen utarbeide en dobbelt så stor tredjeutgave i 1987. Nå hører jeg imidlertid at det skal foreligge en 4. utgave av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hvis det er litt eldre bygninger du er interessert i, bør SEFRAK-registeret kunne være nyttig. Det er nå lagt innunder Nasjonalt Bygningsregister og det er meningen det skal bli tilgjengelig på nettet i en eller annen form.SEFRAK-registeret inneholder nøkkelopplysninger om bygninger i Norge som er bygd mellom 1537 og 1900. Hvis det er en spesiell bygning du lurer på, så skulle det bare være ringe rette vedkommende i Oslo kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei! for å finne ut om gamle hus i Oslo (hvis de lå i Kristiania:) og ikke i Aker den gang de ikke var gamle), finnes det masse interessant på Oslo Byarkiv. Selv bor jeg i et gammelt hus på Vålerenga (bygget senest 1878)og jeg har funnet gamle branntakster, tidligste fra 1879. Disse forteller hvordan huset var bygget, til og med antall punkter for elektrisk lys, ovner o.l. Hvor i Oslo er du på utkikk?? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro E. Johnsen

Litt forskjellige steder, men meste i Bislett/St. Hanshaugen området. Jeg er mest interesert i å vite når bygningen som står der pr. i dag er bygd, og om det er den samme som for eksempel sto der i 1900.MVH Barbro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei igjen Barbro! Da er jeg helt sikker på at Byarkivet i Maridalsveien 3 kan hjelpe deg! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bent Skaug

Kunnskapsforlaget ga ut en bok som heter "Arkitektur i Oslo" for ikke så lenge siden. Den gir opplysninger om mange bygninger i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.