Gå til innhold
Arkivverket

[#3365] Lars Monsen S.Hope født 1735


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

I Masfjordboka side 566 er det oppgitt at Lars Monsen, S.Hope var født 1735 på b.nr. 5. Lars ble gift 22.11.1755 med enke Marite Hansdatter, Sandnes. Hans farsnavn er også her Monsen og gard er Hope. Men jeg finner ingen under S.Hope som passer med unntak av Lars nederst på side 678. Men denne Lars er sønn av Erik Nilsson trolig fra Areklett. Kan noen løse denne floken ? På forhånd takk. Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er det siste utgåve av Masfjordboka du har. Det kom nemleg ei ny utgåve på 1990-talet - og den hadde ein del nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

iflg sidetallene er det nok den siste utgaven han sitter med, men på så gamle datoer som det her er snakk om er det ikke forandret så mye. Vi finner ektskapet i DA for gifte i Lindås 1740-1815, ekteskap nr 425. Der står det ingen ting om at han er fra Søre Hope. Det finnes en Lars Monsen på Indre Hope s.932, f.1733, og han du spør etter døde i 1811, mener å ha sjekket folketelling i 1801 tidligere, og regnet ut at han skal være født i 1835. Tidsrommet er jo ved kirkebøkenes begynnelse. Dette er det jeg vet foreløpig. Er interessert vis du finner ytterligere oppøysninger. Hilsen Flet1@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Vigde i lindås, nr 1142:1142 Enkemand Lars Monsen Sandnæs Pige Dordei Bertelsdtr. Hope SS 0807 1780Kan dette vera same mann, som då må ha gifta seg til Sandnes i første ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Ja, det er samme person, MB sier han var fra Søre Hope Bn.5 men vi finner ingen Mons som kan være faren. Han ble først gift i 1755 til Sandnes Bn.1 i 1780 giftet han seg med Dordi fra Søre Hope Bn.1Har en mistanke om at han er fra Indre Hope Bn.2, for der finner vi en som passer på alder og navn.Så her må det sjekkes med gamle skjøter og navneskikker. Hvis han er fra Indre Hope, heter faren Mons Toresen Hope 1685-1740, og moren Gjertrud Anfinnsdtr Indre Hope Bn.1, 169_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til alle for god hjelp. Jeg tror jeg må si meg enig med Jostein Fleten om at Indre Hope er rette sted å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.