Gå til innhold
Arkivverket

[#3369] slekten Groll (Skien/Ulefoss) og Høeg (adelsslekte


Gjest Heine von Nissen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heine von Nissen

Jeg efterlyser opplysninger om adelsslekten Høeg i Danmark, men først og fremst slekten Groll i Norge. Jeg vet at den har hatt tilholdssted i Skien og på Ulefoss, og meget tyder på at den var tilknyttet bergverksdriften, noe som kunne tyde på tysk herkomst. Om du har noen som helst opplysninger, ville jeg være meget takknemlig for et svar. Min epostadresse er heine@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heine von Nissen

Glemte å nevne at om du kjenner til noe litteratur e.l. om en av slektene, vil jeg sette pris på en henvisning. Gjelder i særdeleshet Groll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er referert til tre ulike danske adelsslekter Høeg/Høg/Høegh: 1) slekt med hauk i våpenet, nevnt 1346-49 i Middelsom herred 2) slekt i Nørrejylland, nevnt på 1300- og 1400-tallet, med halvt sort villsvin i våpenet, utdødd i mannslinjen i 1480-årene 3) slekt som på kvinnesiden nedstammet fra slekten under 2), men tilhørte i mannslinje slekten Banner, og brukte slekten Banners våpen. Er i literaturen omtalt som "nye Høeg", og nedstammer fra Peder Høeg til Eskær, som levde sist på 1400-tallet. Slekten hadde fremtredende stillinger i Danmark på 1500- og 1600-tallet (riksåd Mogens Høeg, kammerherre Ivar Juul Høeg, baron av Høegholm, rikskansler Just Høeg osv.). Slekten gikk etterhvert over til skrivemåten Høegh.En grein av slekten utvandret til Tyskland med oberst og kammerherre Christian Frederik Høegh (1785-1857).Er omtalt i Dansk Adels Aarbog 1885.Elisa Tandberg skal i boken om Slekten Bomhoff, utgitt i Oslo 1950, også ha omtale av Groll. Andre henvisninger finner jeg ikke i de registrene jeg har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heine von Nissen

Takk for hjelpen, Yngve Nedrebø.Er det noen som kjenner noe til slekten Trinnepol (jfr. rådmann i Skien, trelasthandler og sagbrukseier Cornelius Janssøn Trinnepol)?Vær oppmerksom på at det blant andre ærlinger kan herske tvil om stavemåten. "Aliaser" kan være: Trinepol, Trinipel etc. Om du vet noe om slektens herkomst, eller kjenner til noe litt./boklig omtale vil jeg være takknemlig for et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.