Gå til innhold
Arkivverket

[#3372] Ølbrygger Svend Svendsen, Stavanger, f. ca. 1831


Gjest Morten Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Svendsen

Jeg søker opplysninger om Svend Svendsen (f. ca. 1831) og hans slekt. Ved tellingen i 1865 bodde han i Stavanger sammen med konen Kirsten (f. ca 1831, datter av Ole Reiersen Stangeland og Kirsten Pedersdatter Hove) og sønnene Svend (f. ca. 1855) og Oluf (f. 1859). Ifølge tellingen er alle fire født i Stavanger.Svend Svendsen er oppført som Malersvend i 1865, men siden må han ha blitt ølbrygger: Kirsten er oppført som Ølbryggerenke i 1885-tellingen, og når sønnen Oluf (min oldefar) gifter seg i 1891 er faren oppgitt som ølbrygger Svend Svendsen.Jeg vet ikke når Svend og Kirsten giftet seg. Men jeg har tidligere sett dåpsinnførelsen for sønnen Oluf (Stavanger DK, klokkerboken, 9.10. 1859) hvor det sto et referansenummer - 393 - som jeg antar henviser til foreldrenes vielse.Er det noen som vet hvem Svend var sønn av og hvor de kom fra? Familietradisjonen vil ha det til at denne delen av slekten kom fra Ryfylke.(Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene for Stavanger for de aktuelle tidspunktene.)Mvh Morten Svendsen mosvends@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunleif Seldal

Du har kanskje allerede fått svar, men her er noen opplysninger:Svend og Kirsten ble viet i Stavanger (Vor Frue sogn) den 17 juli 1856. Svend var da 25 år, ungkar og maler. Han var sønn av Svend Aslaksen. (Prestens håndskrift er dårlig leselig) To måneder tidligere, den 19 mai, ble sønnen Svend født og han ble døpt dagen etter. Han er innført som ektefødt. Sønnen Oluf ble født 17 september 1859 og døpt 9 oktober samme år. Faddrene til Svend og Kirstens barn gir ingen klar indikasjon på hvor Svend kom fra, men han var nok også født i Stavanger.Ved å sjekke folketellingen av 1801 finnes det en Svend Aslachsen 4 år som er husmannssønn på garden Ringstvedt i Hinderå sogn og prestegjeld; nå Nedstrand i Rogaland. Området hører til Ryfylke, navn og alder kan passe, så kan hende dette sporet er verd å følge videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Svendsen

Tusen takk for svaret. Nei da, jeg har ikke fått svar tidligere, så det var meget hyggelig med disse opplysningene.Det virker ikke urimelig at faren til Svend Svendsen kan ha vært Svend Aslachsen fra Ringstvedt, så dette er absolutt et spor å se nærmere på. Jeg forsøkte å finne bygdebok for området (Nedstrand/Tysvær), for å se om det sto noe mer der, men nå er dessverre biblioteket her i Bergen stengt for sommeren ...Mon tro om kirkebøkene for Stavanger kommer på Digitalarkivet?Mvh Morten Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Gaute Klepp

Her er et ekteskap 21 april 1925 i Domkirken i Stavanger. Her gifter Svend Aslagsen fra Jelsa seg, med Sophie Johannesdatter fra Vigedal. Han er 29 år, og hun 31 år. Vi ser ellers at farens navn er Aslag Thorbjørnsen, Jelsa. Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 9 (1821-1832), Ekteviede 1825, side 354.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15879&idx_id=15879&uid=ny&idx_side=-186>Lenke Bygdebok Jelsa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.