Gå til innhold
Arkivverket

[#3376] Vigde i Askøy


Gjest Irmelin Stensaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Irmelin Stensaker

Kan noen gi meg opplysninger om hvem som var foreldrene til Johannes Torgersen fra Hanevig som gifter seg med Elen Larsdtr.Bachen den 29.?.1765 på Askøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg veit, står det ikkje namn på foreldre ved vigsel i Askøy på den tida. Sidan Hanevik høyrde til Hamre (Meland), må du nesten leite etter han som fødd i kyrkjeboka der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Min erfaring med Askøy-kirkebøkene er at "Gard" like gjerne kan stå for bosted på vigselsdagen. Johannes kan ha hatt tjeneste i Hanevik. Elen Larsdtr. er vel fra fra Bakken Sørehavn, dvs. ved Alvøen, som også lå under Askøy og Skjold skiprede. Johannes kan derfor være fra Loddefjord-gårdene like så vel som fra Hanevik. Det finnes en Johannes Torgersen i Loddefjord i skifteprotokollene noe senere. (1788-1794?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

Det er nok ikke den riktige Johannes,for han jeg er på jakt etter levde i 1801.Takker i alle fall for svar.Jeg får bare fortsette å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Jeg vet at det finnes- om ikke annet så i privat eie- gamle bygdebøker fra både Sørelandet og Norelandet. Om din Torgersen huserte innenfor Askøens prestegjeld, bør han kunne finnes her. Den Torgersen jeg henviste til, var sannsynligvis bruker på Loddefjord en periode på 1760-tallet. Lykke til, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Johannes Torgersen er inderst på Hanevik i 1801 hjå sonen som er bonde. Han er då 60 år gamal, noko som skulle tyde på at han er fødd tidleg på 1740-talet - og eg vil tru i Meland under Hamre. Det enklaste er å leite i kyrkjebøkene for Meland/Hamre på den tida. Askøy fekk ikkje kyrkje/kyrkjebøker før 1742. Om han likevel skulle vere fødd i Askøy t.d. 1741, er han døypt i Domkyrkja i Bergen. Men alt peiker i retning av at han er innfødd haneviking og følgjeleg registrert i Meland i alle andre høve enn då han var på Sørelandet og henta seg kjerring. Det var jo på den tida vanleg å gifte seg i kona si kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg gløymde å seie at han ikkje finst i mitt familieregister for Askøy som døypt, berre som gift, men utan eigne born i Askøy. Så han har nok halde seg der nord i Meland-fliken av Askøya frå han var fødd til han døydde - framleis med unnatak av dette ekteskapet, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.