Gå til innhold
Arkivverket

[#3378] Karl August Martinsen f. 1886 i Nord-Trøndelag


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

I arbeidet med å søke meg bakover i min samboers slekt, har jeg støtt på noen personer det har vist seg vanskelig å spore. Den ene av disse er hans mormors far, Karl August Martinsen, antageligvis født i 1886 (14. eller 16. september).1) han skal være født på Nord-Statlandet.2) han giftet seg før 1922 (ant. i Trondheim) med Jenny Lovise Foss (f. 1899 i Trondheim), datter av Johan Martin(us) Foss (1874-1965) og Laura Petrine Jensdatter Vingsand (1878-1969). Jennys familie befinner seg i FT 1900 i Trondheim.Jeg har funnet en Karl Martinsen f. 1884 som gårdsdreng på Ledang gård i FT 1900 for Fosnes, hvor han også er oppført som født på Fosnes. Nå er Fosnes et stykke unna Nord-Statlandet (i alle fall i mitt atlas), men når jeg søker etter kart over Ledang, kommer det opp fire gårder som alle befinner seg med postadresse Nord-Statlandet. Noen som har en forklaring? Hørte Fosnes også til Nord-Statlandet?Jeg har dessverre ingen slektninger å spørre, så jeg håper inderlig at noen har kjennskap til Karl August, eller har mulighet til å kikke i kirkebøker for meg.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

I flg Maponweb så er det omtrent 5-15 km i mellom avhengig av hvor sentrum er. Nord-Statland er nå en del av Namdalseid kommune, mens jeg antar det tidligere har lagt under Fosnes kommune pga av sjøforbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Ledang er ei lita "grend" med 6 gårder, 3 km fra tettstedet Statland. (Nord-Statland var vel egentlig Postverkets påfunn for å skille det fra Stadtlandet på Nord-Vestlandet,- altså før Postnumrenes tid.) Under folketellinga i 1900 tilhørte dette området 1748-Fosnes Kommune. Senere ble dette omdøpt til Otterøy Kommune (Otterøy er den store øya en ser rett over fjorden fra Ledang). Etter kommunesdammenslåingen på 60-tallet ble Statland tilhørende Namdalseid Kommune.Tar jeg ikke helt feil, er nok Karl August Martinsen fra Martinsen-folket på Statland. Skal sjekke dette nærmere i løpet av et par dager.Når det gjelder Laura Petrine, så kommer nok hun fra Vingsand i dagens Osen kommune,- litt lengre sør, og helt ute ved kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Setter stor pris på å få vite mer om Karl August, og venter i spenning på fortsettelsen!Når det gjelder Laura Petrine, har jeg relativt god oversikt over hennes forfedre og -mødre, foreløpig tilbake til omkring 1700-tallet. Du har helt rett, hennes morsslekt var fra Vingsand i Osen.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Etter ytterligere trykk på svigermor har vi kommet fram til at hennes oldeforeldre antageligvis het Martin og Lina. Noen mente vagt å minnes navnet Mergavik, men dette har jeg søkt etter uten resultat, både under gårdsnavn og MapOnWeb.Nå er ikke Lina et så veldig vanlig navn, så for sikkerhets skyld testet jeg ut Oline/a også, og fant i FT 1900 for Fosnes kun én i passende alder som var gift med en Martin:Martin Andersen Skomsvold f. 1861 Oline f. 1864De hadde barna: Martha f. 1891, Agnes f. 1893, Karen f. 1897.Martins foreldre og antageligvis hans søster bor også på gården.Jeg har ikke gjort et sikkert funn av Olines familie i FT 1865, men jeg har funnet Martins familie. Han har en bror som heter Carl, uten at dette nødvendigvis beviser det hele, men det er verdt å merke seg.Kunne dette være 'min' Karl Augusts foreldre? Ville være uendelig takknemlig hvis noen hadde anledning til å sjekke i kirkebøkene.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Jeg trodde din svigermor tok feil når hun blandet inn navnet Mergavik, fordi jeg har aldri hørt om noen som har brukt det gårdsnavnet som familienavn. De som har bodd på gården (plassen) Mergavik (3km lengre vest ift. Ledang) har hatt et helt annet navn.Men så snakket jeg med din svigermors fetter i går kveld , og han kunne fortelle at familien kom fra Mergavika, men skiftet navn til patronymikum a la Martinsen etter århundreskiftet.Ifølge TM så hadde Martin 2 ekteskap; først Albertine så Lina. Han mente at barna var fra siste ekteskap, men ut fra folketellinga ser det ut som de er fra første ekteskap. Dette kan jo sjekkes nærmere i krikebøkene.Hvis du skal finne dem, må du i 1900-tellingen se på MARIAVIKEN, gårdsnr. 34, bruksnr. 3. Her vil du finne Martin og Albertine, men ikke Karl August fordi han jo er borte på drengarbeid. I 1865-tellingen må du se på MERGAVIK. Der finner du Martin, samt hans foreldre Anders og Karen.Uansett; "gåten" er løst, og det er bare å fortsette bakover. Send meg forresten e-post adressen din, så skal jeg sende deg navn og nummer på din svigermors fettere, slik at du kan snakke med dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Det gikk litt fort i 2 av svingene her:1) Du må selvsagt ha min adresse, som er: sth@f1701.aetat.no2) Det er selvsagt ikke din svigermors fettere jeg snakker om, men hennes mors fettere. Men trivelige er de fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.