Gå til innhold
Arkivverket

[#3388] Heksum og Gjestrumsstua, hvor på Vestre Toten?


Gjest Eva Fredriksen.
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Fredriksen.

Hvor på Vestre Toten ligger gårdene "Heksum" og "Gjestrumsstua". Kan gården Gjestrumsstua ha tilhørt gården Gjestrum på Eina? Mvh Eva F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Rognås

Det er en gård som heter Heksum på Sivesidhøgda, mellom Bøverbru og Eina. Gjestrum ligger rett nord for Bøverbru. Det er nok sannsynlig at Gjestrumstua er en plass under denne. Hilsen Ørnulf Rognås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen.

Hei Ørnulf. Takk for svaret. I fjor når jeg lånte bygdeboka for Eina, mener jeg å huske at jeg ikke fant de to gårdene der. Tror du det finnes en annen bygde-bok jeg kan finne dem i? Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Rognås

Hei Eva. Det finnes ikke tilsvarende bygdebok for dette området. Jeg tror det lønner seg å ta kontakt med Toten Økomuseum, telefon 61 16 95 00. Skulle jeg komme over noe selv, skal jeg melde fra. Lykke til! Hilsen Ørnulf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Harald Bern

Hei Eva !Det er mange av oss som har aner tilbake til Heksum !. For mere informasjon omkring Heksum se på hjemmesiden til Gjøvik og Toten Slektshistorielag ([url="http://www.slektshistorielaget.com/>http://www.slektshistorielaget.com/). På siden under "artikkler" finner du en del omkring Heksum og ikke minst på Hjemmesiden til Ingeborg Granlund Klunby (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Hei Harald! Jeg har vært på hemmesiden til Slektshistorielaget før, men aldri under "artikkler". Det skal jeg prøve nå.Til Eva! (Jeg tror du var en av dem som hjalp meg på møtet i okt./nov. 2000 på Gjøvik bibliotek, stemmer det?)Over til spørsmålet: 1)Margrethe Andersdatter Heksumengen g.m.Kristian Olsen Gjestrum. (3tipp) 2)Anders Eskildsen Heksum. 3)Eskild Olsen Heksum. Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Eva.Ja det stemmer det. Dette skal jeg se nærmere på.Har i ettertid funnet ut at det meste av slekta er "hele Eina" bygdebok +++ masse Heksum og Sivesind. PS.Har fått med meg ett par ark som tilhører deg. Hadde vært gøy og treffes for å se om vi kom innpå hverandre i grenledd.Mvh.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei !Håper jeg kan få henge med på "lasset" vedr. Heksum. Er selv etterkommer etter Anders Eskildsen Heksum og Anne Jonsdatter. Sitter selv på litt informasjon omkring Heksum og selvførgelig mange spørsmål,så kanskje vi kan dra litt nytte av hverandre? Min email adr. er hbern@c2i.net.Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Elling Pedersen Stikbakke (1728-1806) gift med Anne Johansdatter (1730-1805) fra Kvaksrud gård. Stikbakke er nå delt i søndre og nordre Stikbakke hvor Eling og Anne er bosatte på Stikbakke nordre på Bøverbru. De får barnaPernille Ellingsdatter 1754 - 1822 gift med Christian Hansen på NiniveJohan Ellingsen 1757 - 1824 bruker på Stikbakke frem på starten av 1800 tallet.Marte Ellingsdatter 1760 - 1830 gift med Ole Kristensen GlæserudAnders Ellingsen 1766 - ? gift med Kari Nilsdatter GlæserudMari Ellingsdatter 1769 - ? Jens Eriksen (Evang)Pernille´s besteforeldreHei Eva !Jeg er etterkommer etter Peder Andersen (1690-1742) gift med Mari Ellingsdatter Stikbakke (1697-1773).(Peder er sønn av Anders Eskildsen Heksum som igjenn er sønn av Eskild Olsen Heksum.)Sønnen Elling Pedersen Stikbakke (1728-1806) gift med Anne Johansdatter (1730-1805) fra Kvaksrud gård er foreldre til Pernille Ellingsdatter (1754 - 1822) gift med Christian Hansen (1750-?) på Ninive ved Raufoss.Pernille og Christian er mine 4'rde tippolde foreldre.Hva med dine røtter?Mvh Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Hei Harald! Jeg er også etterkommer etter Peder Andersen. TRODDE JEG. Jeg har kun skrivd av litt fra Eina bygdebok, ikke sett i kirkebøker. Det jeg har må være feil? Se under:Anders Eskildsen Heksum, født ca. 1651, gift 2. gang med Anne Jonsdatter, født ca. 1656.1. Peder Andersen, døpt 1699, død 1763. Peder gift 2. gang med Inger Nilsdatter, født ca. 1701. (Mine 5 tippoldeforeldre.)Hilsen Eva F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei. Jeg slenger meg med på lasset med dette. Peder Andersen Blili dpt.1699,sønn av gardsfolka Anders Eskildsen og Anne Jonsdatter Blili.Peder d.1763,g 1 1724 m.Mari Andersdatter (Skullerudstua) Barn: 1,Anders,dpt.1730,neste bruker.' 2,Mari,dpt.1732,g 1758 m.Anders Olsen,Nøndre Tollevsrud Peder g.2.1729 m.Inger(Ingrid)Nilsdatter,ca.1701,datter av gardsfolka Nils Nilsen og Mari Larsdatter,Rognlia.Inger d.1787 Barn: 1,Nils, dpt 1734,g.1766 m.Marte Johansdatter (Skjærdalen) 2, Anne,dpt,1737. 3,Marte,dpt,1739,g.1761 m.Ole Knutsen.SØndre Tune 4,Pernille,dpt,1744.d.1745 5,Peder,dpt,1746,kjøpte Nordre Tune 1781 og solgte den igjen i 1791. Peder solgte garden til sønnen Anders i 1757. Mvh.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Harald Bern

Til Eva J og Eva F.Her fikk jeg ryddet en feil ut av mitt eget slekts oppsett.Dere har rette mens jeg har feil.Jeg har fått korrigert mine "Heksum aner" som følger:1. Peder Andersen fra Alm (IKKE Blili som jeg først trodde)(1690-1742)g.m. Mari Ellingsdatter Stikbakke (1697-1773)2. Mari er datter av Elling Andersen Stikbakke fra Heksum (1654-1731)g.m. Anne Evensdatter (1649-1729)3. Elling er en av sønnene (Harald heter vistnok en)til Anders Hallfersen Heksum (1620-?).Noen spørsmål til dere. Kjenner noen av dere til Peder Andersen fra Alm og evnt. hans opphav ?Hvem var kona til Anders Halfersen Heksum ? Foreldre ?Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest arild andersen

God dag, ny debatant..Anders Eskildsen, hadde han en sønn ved navn Jon Andersen 1691-1755, på Blili gift med Inger PaulsdatterSivesind 1694-1774?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er Peder Andersen Heksum (f.ca.1756) og gift 13.4.1784 med Margrethe Christensdatter (f. ca.1749) en av etterkommerne av noen av de som er nevnt i tidligere innlegg?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei.Anders Eskildsen fikk 5 barn med Anne Jonsdatter og Jon er den første. Jon Andersen (1691-1774) Gift med Inger Paulsdatter Sivesind den 26.6.1729 i Aas kirke Bøverbru. Jon og Inger fikk 7 barn men bare fem fikk leve. Jon er også min ane. Smil fra Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Eva johannessen Kan jeg få spørre hvort langt opp i tid du følger den linja jeg har på dette paretjon andersen jon jonsen lars jonsen bjørnerud johannes larsen, nedre søndre grefsrud johanne marie johannesdatter ,nedre søndre grefsrud og hennes datter Malla Olsdatter Malla er min oldemor på mormors side Nå er jeg spent!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eva Johannessen

Hei Arild.. Joda, dette er mine også. Men jeg stopper på Lars Jonsen Bjørnerud.Du stammer fra hans sønn Johannes, mens jeg stammer fra hans sønn Even. Denne slekta fra Grefsrud bor fortsatt på Eina. Prøv å få lånt på biblioteket boka som heter Totens bygdebok V som omhandler Eina.Her finner du tjukke slekta. Smil fra Eva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Eva Johannessen

Hei Kjell.... Nei, Peder Andersen Heksum er ikke sønn av noen av de som er nevnt på de andre innleggene.. Han er min 3 tipp.Hvem av barna hans stammer du fra?Smil fra Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.