Gå til innhold
Arkivverket

[#3391] Anne Marie (Margrete?) Pareliusdatter gm. Jens Han


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Kan noen hjelpe meg med disse to? Hvor var de fra, når var de født og hvor ble det av dem? De bodde på Sø(e)berg i Vesterålen i perioden 1818-1826. Der fikk de barna Oline Marie og Petter Andreas. I bygdeboka for Bø står Anne Marie også med etternavnet Jakobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Utan at eg veit i detalj kva delar av Parelius-slekta/-ene desse inneheld, kan du i alle høve finna stoff om Parelius i følgjande artiklar i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift:Parelius, Nils. "Hr. Steen Clausen Parelius i Sorø og hans efterslekt i Danmark og Norge." Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 11 (1947): 165-175.Parelius, Nils. "Sogneslekten Parelius." Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 13 (1951): 43-48.Parelius, Nils. "Borgundslekten Parelius." Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 14 (1954): 289-323.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Heidi Økern

Jeg har jo ikke kommet noe videre med henne på denne tiden, så jeg lurer på om noen som forhåpentligvis har tilgang til de omtalte artiklene kunne hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Har i mine papirer en Jacob Jacobsen Parelius f. 1744, notert at han gikk på Bergen Katedralskole. Har ikke hans etterslekt, men forelderene som er Jacob Andreas Jacobsen Parelius f ca 1708. Student 17.juli 1728.'han var hæderlig Studioso og preket i anekset Hoel i 1735'. Sognepr til Mo 23 aug.1740.Sogneprest til Hemne og døde 1755. Gift med Susanne Munch Glad fra Nesna.Mulig der er etterslekt etter denne Jacob det her søkes etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei!Selv leter jeg etter Elisabeth Lucia Pareli, etter det jeg nå vet skal hun være søster av Jacob Jacobsen Parelius, og datter av Sognepresten i Hemnes Jacob Andreas Parelius og Susanna Maria Glad. Se tema nummer 44896: Andreas Glad, Klokker i Rødøy. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44896&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=7&antinnlegg=32#anker>LenkeI dag tidlig fant jeg Jacobs dåp i Hemnes kirke, men min slektning Elisabet Lucias dåp har jeg ennå ikke funnet ( det mangler kirkebøker for Hemnes fra 1748-1752)...Om denne Jacob er din slektning, så får du de opplysningene jeg fant:Anno 1745. Nyårsdag gudstieneste udi Hemnes k. Døbt Hr. Jacob Andreas Pareli B:N: Jacob. Faddere: Hr.Aaron Norman, Andreas Heitman, Christian Friderich Sechlin, Helena Christina Bachlöw, Daarete Nielsd. Elen Nielsdatter Bryggefieldet. (Kilde: Hemnes,Hemnes &Mo Mini 825.A02 1729-1748 mikrofilmkort 6/8. foran siden merket 211 og etter siden merket 210)Foreldrene til Jacob ble viet i Nesna kirke 1743 den 20 november. Copulert ....................... Hr. Jacob Pareliiy med mine kiær datter Susana Maria Glad. (skrevet av faren sogneprest Peder Glad i Nesna) (kilde: Nesna Mini 838.A02 1738-1769 kort 3/11, på side 148) Til Terje (5) Jeg fant Jacob f. 1744 her Frode Ulvund: Elevprotokollen for Bergen Katedralskole 1749-1867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Tove. Vet ikke hvilke opl. du er ute etter, men Jacob Andreas er sønn av Jacob Svendsen Parelius og Elisabeth Lucie Opdal,dtr av Roald Opdal i Trhj og Maren Overnes. Jacob Andreas hadde to søsken: Anna Dorothea g.m. Arnoldus Schytte, og Cecilie Marie g.m. Sigv. Kildal,sogneprest til Vågan.Jeg har samlet endel om denne slekten tilbake til Claus Corneliussen d.1625. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Jeg lurte på hvor du fant disse opplysningene:'Jacob Andreas Jacobsen Parelius f ca 1708. Student 17.juli 1728.'han var hæderlig Studioso og preket i anekset Hoel i 1735'. 'Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Tove. Det er mange år siden jeg samlet notater om Parelius slekta.Men jeg sender ett bilde fra NST Bind XIV hefte 4, 1954 side 308/9 som nevner at han var misjonær i Salten 1734. Faren hadde jo vert visepastor i Lødingen til sin død i 1733, og hans to tanter var godt gift i Lødingen. Den ene med Anders Rasmussen Lind og den andre med Didrich Jensen Hønnichen . Har notert at noe er lest i : Trekk av Vågans historie av Cecilie Rist Andersen.Mvh Terje

bilete1888.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det er litt spennende å se at det har blitt liv i dette innlegget igjen. Jeg kikket litt på NSTs søkeliste (takk for tipset, Tove) og ser at en Anna Margrete Parelius er omtalt i NST bindXIV side 305, så jeg lurte på om jeg kunne plage deg, Terje med å se om det kunne ligne litt på 'min' dame mht. alderen? Hun er altså gift med Jens Hansen og bor på Søberg i Bø i perioden 1818-1826 og får to barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Heidi.Den grena du refererer til her er ei gren jeg ikke har fulgt nå mye med. Men jeg har scannet inn de aktuelle sidene fra NST så får vi håpe noe kan brukes. Mvh Terje

bilete1892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Tusen takk skal du ha! Hun som står nevnt nest øverst på side 306 gjorde meg litt nysgjerrig. Jeg må nok se litt nærmere på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Rolf Sverre Alsos

Til Heidi,Anne Margrethe Clausdatter Pareli giftet seg i Hadsel 30. desember 1803 med Ole Olsen, som var fra Brottøya i Hadsel. De bodde først på Hennes i Hadsel, men flyttet så til Ongstad der Ole døde bare 32 år gammel i november 1812.Barn: 1. Olava, født 1803. 2. Martinus, f. 1805. 3. Ane, f. 1807. 4. Beret Maria, f. 1809. 5. Ingeborg Margrethe, f. 1811, konf. Uvåg 1829.Anne Margrethe ble etter noen år som enke igjen gift i Hadsel med Jens Hansen, som da bodde på Fjærvoll i Bø. De giftet seg 15. juli 1816 og flyttet så til Bø prestegjeld.Barn: 6. Olina Maria, f.22/2-1818, Straumnes i Gimsøy 7. Petter Andreas, f.20/9-1820, konf. Mårsund 1840.Petter Andreas var husmann på Mårsundstranda og døde på Skarvågen i 1902. Anne Margrethe Pareli bodde nok hos ham da hun døde.Jens Hansen ble født på garden Røsnes i Bø i 1779. Han var tjenestekar på mange gårder i Bø før han giftet seg. Ifølge folketelling og innrulleringsmanntall var han på Vinje i 1801, på Nesset(i Bø) i 1811, på Nakling i 1814, på Nord Vinje i 1815, på Fjærvold i 1816 og på Søberg i 1818. Fra 1818 til 1826 var han husmann på Søberg. Ti år etterpå døde Jens på gården Skjeringstad i Bø den 4. april 1836. Her bodde også hans mor Martha Hansdatter da hun døde i 1811. Farens navn var Hans Nielsen.Anne Margrethe Clausdatter Pareli ble født i Trondheim i november 1779. Hun ble konfirmert i Hadselkirka i 1796 og bodde da på Melbu. Enten har hun vært tjenestepike der, eller så har faren bodd på Melbu først, før han flyttet til Ongstad. I 1801 var hun tjenestepike hos gjestgiveren Peder Dreyer på Hanøya i Hadsel. Ved sønnens konfirmasjon i 1840 bodde hun på Skagen i Bø. Hun døde 19.april 1859 på garden Mårsund i Bø som enke og almisselem. Foreldrene var Claus Jacobsen Pareli og Olava Jonsdatter Berg og du finner dem på side 305 i stamtavlen du har fått innlegg om.Bakermester Claus Jacobsen Pareli flytta ei tid etter si første kones død nordover fra Trondheim til Hadsel prestegjeld, hvor han 12. november 1793 giftet seg på nytt med Karen Margrethe Schjelderup. I folketellinga fra 1801 står det at han ernærte seg av jorda og især av fisket. Han bodde da på garden Ongstad i Hadsel sammen med kona si og dattera Olava (kalt Lava) fra første ekteskap. Det er mulig han fremdeles holdt bakeryrket i hevd, for i det militære innrulleringsmanntallet fra 1806 er han pussig nok oppført som bakersvein! Han oppgis i det samme manntallet å være født i Trondheim, men det er vel mest fordi han kom ifra Trondheim og sannsynligvis snakket trøndersk. Ellers ble han da ansett å være brukbar for militærvesenet, selv om han var 54 år gammel. Claus Pareli døde på Ongstad i august 1812. Han hadde ingen barn i 2. ekteskap. Så langt jeg vet var det bare hans datter Anne Margrethe Pareli som førte denne greina av slekta videre. Lava Pareli døde bare 24 år gammel som tjenestepike på Ånstad i Hadsel.Det var litt av et problem å finne ut av hvem som var Anne Margrethe's foreldre, så gleden ble jo stor da jeg fant forbindelsen. Det vanskelige var at jeg ikke visste hvor Anne Margrethe var født, og dessuten at prestene hadde vært unøyaktige med å oppgi hvem hun var datter av (Clausdatter). I kirkeboka for Bø prestegjeld har presten(e) ført opp gale navn som Olsdatter, Jacobsdatter og Olausdatter (kanskje ment Claus) og i tillegg har Pareliusdatter vært brukt. Det var bare konfirmasjonene til dattera Ingeborg Margrethe og sønnen Petter Andreas som hjalp meg til å finne rette far til Anne Margrethe. På konfirmasjonene deres står begge foreldrenes navn oppført og presten har fått med farsnavnet i Clausdatter. Siden Anne Margrethe ble både gift og konfirmert i Hadsel, var det naturlig at bakeren måtte være hennes far, og når det i 1806 var oppgitt at han kom fra Trondheim, ble det ikke så vanskelig å finne dåpen hennes.Min forbindelse er til Olina Maria Jensdatter på Straumnes i Gimsøy, Vågan.Du vil kanskje nøste videre selv, så jeg avslutter her.Mvh Rolf Sverre Alsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi S. Økern

Hei Rolf Sverre. Dette var supert. Det var en av nålene i høystakken min, så tusen takk skal du ha. Jeg mener at jeg har vært borti navnet ditt før. Er forbindelsen din videre gjennom Oline og Mikael sin datter Petrikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Ja, Pedrikke/Petrikke og sønnen Eliot og sønnesønn Peder(Per)Bergiton Bentsen.Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi S. Økern

Min slekt går via Petrikkes bror Hans Nikolai Jørgen. Jeg mener jeg skal ha et bilde av Petrikke noe sted, men det har du vel kanskje selv? Send meg gjerne en mail på heid-o alfakrøll online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Remi Pedersen

Rolf Sverre (16). Vet du noe mer om Karen Magrethe Schielderup, hun som ble gift med Claus Jacobsen Parelius?Jeg har noen ideer om at hun kanskje kan komme fra Skjervøy, men skulle gjerne ha hatt noen mer håndfaste bevis.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.