Gå til innhold
Arkivverket

[#3397] Trond Jonsson Qvale, Vang i Valdres


Gjest Rønnaug Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rønnaug Trondsen

Leter etter forfedre til Trond Jonsson Qvale f.1798, død 1874 fra Kjøs(?) i Vang i Valdres. Han flyttet til Bodø en gang mellom 1817 og 1823 hvor han arbeidet som smed. Gift med Johanne Johannesdtr. f.1792. Kjenner noen til om det evt.finnes bygdebøker fra hans hjemplass i Kjøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei! Den eneste Trond som passer i 1801-tellingen er "et pleiebarn" Thron Johnsen 3 år på gården Quame i Wang Oppland. Du må nok ty til kirkebøkene. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rønnaug Trondsen

Takk for tipset. Mulig dette kan være samme mann, skal se nærmere på det. Dersom andre har flere oppl. er jeg takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det er en ganske brukbar bygdebok for Vang i Valdres (i serien bygdebøker for Valdres). En av mine oldemødre (Berit Kristoffersdtr. Kvale, 1855-1938) var fra gården Nedre Kvåle, tidl. skrevet Qvale, og slekten hennes var på den gården i hvert fall tilbake til 1580, men jeg har ikke registrert Trond Jonsson. Må være en av de andre Kvåle-gårdene (Øvre, Nitrost etc.), tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rønnaug Trondsen

Det kan jo tenkes at han kan stamme fra en av disse gårdene i Valdres. Ifølge ei bygdebok for Bodø er det oppgitt at hans fødested var Slidre. Han er imidlertid umulig å finne i folke-tellingene for 1801. Eneste er dette pleiebarnet Thron Johnsen på gården Qvame i Wang. Senere folketellinger for Bodin viser at Qvale ble skrevet både med Q og K. Jeg står litt fast her ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Christian Lura

Hei Rønnaug, det finnes en Qvale/Kvale/Kvåle i Vang - og en i Vestre Slidre. Det kan gjøre letingen forvirrende. Innen 1801 bestod begge Kvåle-gårdene av mange mindre bruk.I 1801 finnes en Trond Jonsen (3 år) på gården Hjelle (Hielde) i Vestre Slidre. Dette er nabogården til Kvåle, og frem til 1808 var det Kvåle-folk som drev gården. Foreldrene Jon Tronsen og Marit Madsdotter var innerster og gikk i dagleie på Hjelle. Kanskje er sønnen deres den du leter etter?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.