Gå til innhold
Arkivverket

[#3398] Johanna Hense, Vågan (f. i Bergen?)


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

I FT 1801 finner jeg Johanna Hense, 22 år, som tjenestetøs på gården Syedalen i Waagens prestegjeld, Gimsøe sogn. Jeg lurer på om dette kan være den Elsebe Johanne Heintze som ble døpt 1. mars 1778 i Bergen (Nykirken) av foreldre Johan Christoffer Heintze og Elsebe Adelus Wittrup.Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Vet noen hva som skjedde med Elsebe Johanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dvs Hintze ved dåpen til Elsebe, men Hentze i motrosrullen. Det ser ut som om han dro til Frankrike like etter dåpen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Jeg er ganske sikker på at Johanne-Maria Hintze ikke er datter av Johan Christoffer Heintze, men hun kan være datter av Johans bror, Svend. Heintze-navnet er skrevet på mange vis i kildene. Det har derfor vært en utfordring å finne barna til Johan Christoffer og Elsebe Adelus, men nå mener jeg å ha oversikt. De giftet seg i Gloppen, men bosatte seg i Bergen. Johan var først underoffiser, senere matros. De fikk 9 barn, hvorav 6 døde som barn og en døde 21 år gammel, ugift. Alle er begravet i Bergen. To av barna har jeg ikke funnet døde i Bergen: Claudia Catrina Heintze, f. 1767. Hun har jeg heller ikke funnet spor etter i 1801-tellingen. Og Elsebe Johanne, som jeg tror er identisk med Johanne Hense, bosatt i Vågan i 1801. Håper fortsatt at noen kan bekrefte eller avkrefte denne hypotesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.