Gå til innhold
Arkivverket

[#3402] Skrekk og åtvaring --


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Berre ei lita oppskrift på korleis det ikkje skal gjerast: Eg fann ei gedcom- fil på nettet som inneheldt eit par hundre personar eg allereie har i basen min, pluss eit par tusen nye som eg gjerne ville ha. Lasta ned fila, putta henne i mitt aldeles utmerkede program - og fekk lang nase. Mange av namna var sterkt mishandla (t.d. heitte Ole Berg (eksempel) som er son av Hans Berg OLE HANSEN og Berre det, sjølv om han er fødd langt etter den nye namnelova. Resultatet vart at programmet ikkje kjende att ein einaste av personane, og eg sat der med ei stor mengde dobbeltregistreringar.. Ektemakar var dessutan ikkje rett lenka til kvarandre, og det heile var med andre ord kaos. Berre ein ting å gjere: legge tilbake siste reservekopi (frå januar 2000 :-((()Moral:1. ver kritisk til å legge inn andre sine filer, særleg amerikanske! 2. ta reservekopi før du gjer det!Høyrde eg ein rungande latter der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har personlig for "god" vane å skrive ut det jeg får, for på den måten å luke ut uhumskheter.Har selv EN GANG hatt den samme kjedelige opplevelsen. Heldigvis ikke så mange personer, men det gir merarbeid.Føler med deg. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

forstår jeg deg rett når jeg leser "mellom linjene" at du har et slektsprogram som registrerer "dobbeltføringer" / samme personer? slik at du ikke får samme person flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Programmet (Slekt og gård) reagerer dersom namn og fødselsår er det likt med noko eg har frå før. Men står det Jon Berg i den eine utgåva og Jon Hanson i den andre vil programmet som rimeleg er tru det er to ulike personar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Her er spørsmål om hvilket program som har laget den originale GEDCOMfilen. Uansett det er ALLTID en god tanke å importere slike filer til en egen database, både for å se hva dette er og evt. rydde vekk feil og andre ting som man må ordnes. Deretter kan disse to databasene evt. slås sammen om man ønsker det. Men det er nå slik at man lærer av sine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Et spørsmål til, Aase: ville du, dersom denne dataimporten hadde gått BRA, etterpå sett forskjell på dine gamle, dobbeltsjekkede (minst) data og de nyimpoterte? (Med andre ord: er og forblir de nyimporterte dataene merket som noe som må undersøkes nærmere?) Hvis ikke kunne du fremdeles gått fem på ved å bygge videre på opplysninger du ikke selv hadde kontrollert. (Jeg har selv kastet bort omlag 6 måneders iherdig arbeid på en familie som viste seg ikke å være "min", ved å ta sjansen på et ledd som da virket VELDIG plausibelt. Den andre kandidaten (som var riktig) virket derimot lite sannsynnlig. Så nå sitter jeg med an masse materiale på en fremmed familie...) Skrekk og gru! Man kan aldri bli forsiktig nok i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.