Gå til innhold
Arkivverket

[#3417] Ferkingstad-Synnevåg,Austrheim,Lindås.


Gjest
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Johanne Kristine Jonsdatter f. 1784 gifter seg med Jonas Olsen Ferkingstad i 1809.Johanne Kristine er oppgitt å være født i København av foreldrene Jon Gietmundsen og Anna Marie Larsdatter(Kilde: Bygdebok for Skudenes,Ferkingstad sokn,Karmøy.)Jon Gietmundsen og kona er ifølge samme kilde fra Bergen.Etter å ha leitet i DA sine "kirkebøker" finner jeg ikke noe om Jon og datteren Johanne Kristine.Gietmund er så vidt jeg har kunnet registrere et heller lite brukt navn.I ft 1801 finner jeg under Synnevågen,Austrheim sokn ,Lindås (Hordaland) en Jon Gietmundsen 50 år gift med Anna Larsdatter 40 år.De har en datter Anna 9 år.Ved samme ft 1801 finner jeg i Bergen en Johanne Christine Johnsdatter 17 år tjenestepige (fødested ikke nevnt):Etter det jeg kjenner til finnes det foreløpig ikke noen bygdebok for Austrheim som tar for seg folket på de ulike gardene.Før jeg begynner å leite i skifter,er det noen som har vært bort i denne familien ?Er svært takknemlig for opplysninger som kan bringe meg videremvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Oddvar Søreide

Ett svært gammelt innlegg som eg ikkje aner om du har funne svar på, men siden eg akkurat har Austrheimsbøkene for hånden, så ser det ikkje ut til å være noen forbindelse til de du har funne i Synnevågen i Austrheim. De vart gift i 1791 og det er skifte etter Jon som forteller at arvinger er kona Anna og barna Anna og Jetmund. Jon og Anna var fra Gulen i Sogn.Dette er vel di Johanne Kristine i 1801 i Bergen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.