Gå til innhold
Arkivverket

[#3424] Ole Hansen Leer, f. 1839, Flå i Sør-Trøndelag


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Er det noen som har opplysninger om Ole Hansen Leer (eller Ler)fra Flå i Melhus? Kan ikke finne ham i f.t.1865, men i 1864 fikk han en uekte sønn på Melhus. Var da dreng der. Han skal ha utvandret til Amerika, og jeg har derfor hele tiden trodd at han utvandret i 1864-65 ettersom jeg ikke finner ham i 1865. Nå har det vist seg at han flyttet fra Melhus til Nordland i 1873 i følge kirkeboka for Melhus. Lurer derfor på om noen har opplysninger om ham etter at han kom dit? Trolig utvandret han til Amerika derfra.Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Vi har en Ole Leer, oldefar til min mann. Født antagelig i Melhus. Lærer. Gift med Johanna f. 1854 som antagelig var 15-20 år yngre enn han. Hun var elev da han var lærer i Bastuvika på Hitra. De fikk 5-6 barn bl.a. Karl og Arne. Kan dette være "din" Ole Leer eller er dette en annen Ole Leer som du kanskje kjenner til? Er spent på svar. Har foresten bilde av Ole og Johanne med fem barn hvis jeg ikke husker feil. Med hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Tusen takk for svaret. Tror nok dessverre ikke at dette er "min" Ole. I 1865 finner vi en Ole O. Leer, som er elev ved lærerskolen i Støren prestegjeld. Dette må være den samme som Ole Leer på Hitra, men Ole O. Leer stemmer jo ikke med Ole Hansen Leer. I følge f.t.1900 er "din" Ole også født i Flå. Jeg har kirkebøkene for Flå, så hvis du vil kan jeg kikke litt etter ham der.Du kan godt kontakte meg på: haavler@online.noHilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Håvard. Takk for hyggelig svar. Er meget interessert i å få vite mer om Ole O. Leer. Går ut i fra at det er oldefar til min mann. Kontakter deg på e-mail adressen din litt senere i måneden. Hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.