Gå til innhold
Arkivverket

[#3435] Julien


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Er det noen som kan gi meg opplysninger om familien Julien som ved folketellingen for Kristiania 1900 er bosatt i "Sexes Gade 2" og består av enke Anna Julien (f. 1855 i Rakkestad) med barna Herman (f. 1878 i Kristiania), typograf, Karl (f. 1881 i Kristiania), typograflærling samt Waldemar (f. 1888 i Kristiania). Sansynligvis hører også den Oluf Julien (f. 1876 i Kristiania), maskinmester ved trykkeri, som nevnes som losjerende tilhørende familien hos Else Hval i "Bakkegade 11" til samme søskenflokk. Else Hval, født Pedersen var født i Rakkestad 1848, og jeg mistenker at Anna Julien er identisk med hennes søster Anne Pedersen, født i Rakkestad 1854. Begge er søstre av min tippoldefar Chrisian Pedersen (1851-1913). Når det gjelder Oluf må han vel være identisk med den boktrykker Olaf Julien som 1903 emigrerer over Kristiania havn til New York. Videre tør han nok også være identisk med den Olaf Julian som gjenfinnes i en amerikansk database med døde i California. Det heter her at han var født 18760529 og døde 19630107 i Los Angelesm sant at hans mors pikenavn var "Peterson". At Olaf Julian heter Julien og at etternavnet således er feilaktig registrert kommer frem av SSDI-nummeret og fødelsdatoen, i SSDI er han nemlig registrert med navnet Olaf Julien. Håper noen kjenner igjen noe av dette. Er interessert i alt av stoff angående Julien-familier. Det kan se ut som om den opprinnelig kommer fra Hoff i Solør. Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marius Hellerud

Da jeg senere har funnet ut en god del nytt om denne familien, men fortsatt håper noen kan vite mer, tar jeg meg den frihet å bringe opp igjen en a jourført utgave av mitt gamle innlegg :-) Olaus Olsen Julien (f. ca. 1841-43 i Hof i Solør, Hedmark, d. 14.mar.1890 i Norderhovsgate 21 i Kampen menighet, Oslo). Sønn av Ole Mortensen. Gift den 01.sep.1878 i Gamle Aker menighet, Oslo med Anna (Anne) Pedersdatter (f. 16.mar.1854 på Panteholtet i Rakkestad, Østfold, d. etter 17.feb.1913). Datter av husmann Peder Larsen (f. 06.jun.1819 på Solbrekke plass i Rakkestad, Østfold, d. 01.apr.1893 på Skjørtorpholtet i Rakkestad, Østfold) og hustru Marthe Marie Andersdatter Mathisbraaten (f. 05.nov.1816 på Mathisbraaten i Skjeberg, Østfold, d. 07.des.1881 på Rævelemmen i Skjeberg, Østfold). Hvor Anne var bosatt ved folketellingen 1865 er uvisst, men det finnes i Trøgstad en Anne Pedersdatter som er barnepike i nærheten av Skofsrud i Båstad sokn. På Skofsrud hadde to av hennes eldre søstre tidligere hatt tjeneste. Denne jenten er tolv år gammel og opplyses å være født i Rakkestad. Kan hende dette kan være noe? Anne ble konfirmert i Berg prestegjeld den 09.okt.1870 og bodde da på Guttersrødkasen i Rokke sokn. Før 1876 flyttet Anne til Oslo, og den 29. mai dette året føder hun sønnen Olaf på Rikshospitalets kvinneklinikk. Barnefar er hennes senere mann Olaus Olsen Julien, som den gang var ungkar og furér og kun kalles Olaus Olsen. To år senere giftet Anne og Olaus seg. Han var kontorist. Anne Pedersdatter kalles nå Anna Pedersen. Fornavnsformen Anna er den som, med få unntak, bruker i skriftlige kilder i alle år senere, men hverken niesen Martha eller nevøen Peder kalte henne annet enn ”tante Anne”. Olaus arbeidet i alle år som kontorist hos byskriveren i Oslo. Anna og Olaus Julien fikk følgende barn: // 1. Olaf Julien f. 29.mai.1876 på Fødselsstiftelsen i Oslo, d. 07.jan.1963 i Los Angeles, California, U.S.A. Han ble konfirmert den 05.okt.1890 i Kampen menighet, Oslo. Olaf arbeidet som maskinmester ved trykkeri ved folketellingen i 1900. Han bodde da hos mosteren Else Hval med familie i Oslo. I 1905 kalles han boktrykker.2. Herman Victor Julien f. 17.nov.1878 i Bækkegaden 14 i Grønland menighet, Oslo. Han arbeidet som typograf ved folketellingen 1900, var ugift og bodde hjemme hos moren og flere av søsknene. Det finnes en Julius Hermansen Julien (f. des. 1900) som kanskje kan være en sønn her.3. Carl J. Julien f. ca. 1881-82 i Oslo. Han var typograflærling i 1900. Antar at han er identisk med den typograf Karl Julius Julien (f. 29.jul.1881) med bosted i Skovv. 13 I i Kristiania, som sammen med handels-betjent Johannes Bernhard Hansen (f. 29.des.1890) i Jens Bjelkesgt. 47 IV utvandret til Buenos Aires over Hamburg den 03.jun.1913. De var begge ugifte og det var Johannes Bernhard som betalte begges billetter.4. Jenny Wilhelmine Julien f. 31.mar.1885 i Norderhovsgate 14 i Kampen menighet, Oslo, d. 10.des.1886 samme sted.5. Georg Waldemar Julien f. 03.jun.1888 i Norderhovsgate 21 i Kampen menighet, Oslo, d. 25.jun.1962. Han ble gravlagt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.