Gå til innhold
Arkivverket

[#3443] Preben von Ahnen


Gjest Grete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Gilhuus

Søker etterkommere etter Preben v.Ahnen og hans datter Anne. De er mine aner, så jeg tar gjerne imot opplysninger om den samme Preben dersom noen har det! Er også interessert i oppl. ang. Madam Floer fra Sande i Vestfold. e-mail adresse: ggilhuus@postkassa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Hei slektning :-) Er ikke etterkommer av Preben selv, men han er igjen etterkommer av Ole Sørensen Kjøle (1585 -1645). Som jeg driver å samler opplysninger om. Jeg tar kontakt privat. Else Sofie AGelin vil også sikkert snakke med deg.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vet ikke hvilke oplysninger du har og ikke har. Preben har en sønn Iver som var gift med Maria Hansdatter Smith, datter av Hans Hansen Lilienskiold og Margrethe Mechelborg. Om Preben har jeg notert litt om hans angrep på og ødeleggelse av Nasa gruver i Sverige den 15 august 1659 kl. 0500 om morgenen, skrevet ned av presten han sto ansikt til ansikt med Herr Ericus Petri Noræus Angermannus, som er en av mine stamfedre. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg er direkte etterkommer an Preben og elses datter Anne. Anne ble jo gift med Johan Richard von Buchwaldt De fikk datten Magrethe sofia von B. Vet ikke hvor du kommer inn der. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At Preben von Ahnen skal være en etterkommer av Ole Sørensson på Kjølø, kan umulig henge på greip.Da jeg antar at mange av dem som finner tilbake til Preben von Ahnen kommer dit via Margrete Sophie von Buchwald, kan jeg i samme slengen henvise til min artikkel 'Slektsforhold på Nedre Løke i Skjee', Gjallarhorn, tidsskrift for Vestfold slektshistorielag og Buskerud slektshistorielag, nr. 30 (2002), s. 433-440, der jeg redegjør for familien til Hans Nilsen Vogns mor, Maren Auensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Preben sin far er Staffen von Ahnen f. ca 1575. Eier av godsene Nederhof og Berutel. Staffen hadde en bror Claus som døde i Oslo 1627. Han eide Sem Gård i Asker.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Så vidt meg bekjent så er det flere Preben von Ahnen. Kanskje Grete kan gi litt mere opplysninger, så vi hvet hvem det er snakk om.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Preben jeg slekter til er samme som det står om i bygdebøkene i Vestfold. Men han bodde mange steder.Det står i bygdebøkene at han eide innpå 100 gårder.Han overtok i 1651 Dønnesgods.Det lever en Preben von Ahnen, men jeg har ikke funnet fler.Men det hadde vært spennende å vist. I Stokke bygdebok står det om Fossnes 106. Der står det mye. www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/fossnes.html Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis man sier Preben von Ahnen, og ikke spesifiserer nærmere, er det nærmest underforstått at det er personen som levde 1606-75 som det siktes til. Men det kan godt tenkes at det finnes andre med samme navn, og da kan jeg ikke utelukke slektskap til Ole Sørensson på Kjølø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Hei. På denne lenken fant jeg faktisk det jeg lurte på. Jeg holdt akkurat på og registrerte noen på Engelsås,1700-tallet.(gård ved Jonsvannet, Trondheim.) Der dukket det opp noen von Ahnen. Ser på lenken at det er den samme slekten som opererte i Trondheim også. Stiftamtmann Iver von Ahnen eide denne gården fra 1720 til 1723. (Fra 1747 kom den over i en annen slekt). Nevnt både i Strinda Bygdebok og Bygdebok for Bratsberg annex-sogn. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hanne Jeg har mange opplysninger om 'min' Preben, later til at vi stammer fra samme mann, bare at vi har forskellig fødselsdato, aner ikke hva som er riktig her :-) Jeg skulle kanskje skrevet det andre innlegget jeg har på denne siden, her, men siden jeg søker etter en gren jeg antar kommer fra en onkel av Preben startet jeg ett nytt innlegg....så om du leser det andre jeg har her og har noe rede på den grenen er jeg takknemlig for alle opplysninger :-) mvh Anne M. (Grete) Gilhuus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Randi. Godt du fikk nytte av linken som Hanne la ut da! :-) Iver von Ahnen hadde ingen etterkommere som jeg vet om. Bare hans datter Anne.Hanne. Jeg er etterkommer etter hans datter Anne og dermed også etter hennes datter Margrethe Sofie v. B- dersom du har data om din slekt tilbake til Anne von Ahnen kan vi godt utveksle slektsoppl. hvis du er interessert?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hadde vært kjempe gøy Anne Margrete. Jeg har til Ketil urne ca 1200 og Grubbe slekten . Min email er hanicka@start.no mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

HanneJeg skal gå igjennom sleksprogr. mitt og sende deg en slektsrapport over data jeg har om von Ahnen :-) Mvh. Anne Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.