Gå til innhold
Arkivverket

[#3446] Tiendeskriver,Peder Matthiasen Ovid, Beistad NT


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Hei,En av mine forfedre Thomas Mathiasen Ovid. Han ble utnevnt tilbedemann i Trondheim den 19 okt 1676. Han var bedemann til i 1686. Han var fra Innherrad. Hans farfar skal ha vært tiendeskriver Peder Matthiasen Ovid. Han bodde i Beistad på Fosnes.Er det noen som vet noe mer om tiendeskriver Peder Matthiasen Ovid, hans famile og hvor han kom fra ?mvh Stein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Vet du hva en tiendeskriver gjorde? Jeg forsøker å finne ut noe om "skibsmåler og tiendeskriver" på Strømsø tollbod i 1680-90årene Peder Andersen Lund. Jeg forstår det slik at en tiendeskriver var en underordnet tjeneste/embedsmann i tollvesenet, men hva gjorde han (vel, "skrev tiender" kan jo være et svar...)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Det var en gang vår konge Sigurd Jorsalfare som innførte tienden, opphavelig en avgift/skatt til kirken. Den skulle betalest med korn (også for Namdals vedkommende!). Etter reformasjonen fikk visst kirken påbud om å dele denne kirketienden med staten. Men det vart aldri gjennomført. Den pengetrengende staten innførte da (i tillegg) andre forskj. tiender som den naturlatiserte kystbefolkningen selvsagt betalte i fisk. Tiendeskriveren var annsatt av lensherren, senere av amtmannen å ha oppsynet med at desse avgiftene ble betalt inn. Så noen "Jørgen Hattemaker" var ikke denne forpakteren over tienden. Tvert i mot. For Namdalens vedkommende var de som hadde denne stillingen omkr. 1700 de største proprietærene i området. Kort sagt var tiendeskriveren en skatteinnkrever.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Men hvorfor var embedet i Strømsø/Bragernes knyttet til tollvesenet, og kombinert med embedet som skipsmåler (som så vidt jeg forsto var et forholdsvis underordnet, men viktig [avgifter ble beregnet fra skipenes mål] embede i tollvesenet)?Hilsen Per per.lilje@astro.uio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Peder Matthiesen Ofvid er min kones 7.tippoldefar. Han var tiendeskriver i Innherred, bodde på Fornæs i Beitstad og var forfatter av "Lammens Sang, Salme til Evangelierne og Collecterne", trykt i Kjøbenhavn 1656. Min kone er etterkommer av hans sønnesønn Peder Mathiassen Ovid. Kan denne sistnevnte Peder være en bror av din ane Thomas Mathiasen Ovid, eller var de kanskje fettere? Hva vet du mer om disse folkene? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Det var på gården Fosnes i Beitstad prestegjeld [ikke Fornes, Hans :)] tiendeskriveren Peder Matthiesen Ovid budde i sin tid. Mest trolig hadde han bare en sønn som bar navnet Mathias og som ble far til de nevnte Thomas og Peder.Min kjære viv er også en ættling av tiende-skriveren i Innherred. Bedemannen Thomas Mathiassen datterdatter, Siri Olsdatter Floberg kom for 280 år siden fra Verdal til Herøy på Søre Sunnmøre. Hvor ektefellen Willum Mentzen Schjelderup var bosatt. Denne Siri O. Floberg er stammor for "Schjelderup slekten" i Herøy som fortsatt er her.Holder selv å forske rundt enn annen tiendeskriver "slektkrins" (bla. Surland/Balch) som hadde tilhold i Fosnes prestegjeld i Namdalen.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per B. Lilje

Jeg ser nå at min Peder Andersen Lund bare var "vise-tiendeskriver" samtidig som han var skibsmåler ved Strømsø tollbod i 1680- og 90-årene. Dermed var han vel neppe en slik riking som de ovenfor nevnte tiendeskriverene. Er det noen som har noen opplysninger om Peder Andersen Lund??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.