Gå til innhold
Arkivverket

[#3451] Re .Halvardus Carlson Barje,Trysil


Gjest Marianne Vestli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Vestli

Hei Torkil. Dette var intressant. Jeg skal nå dra innom Statsarkivet på Hamar. Det er stor sannsynlighet for at det er Halvardus du har på din oversikt. Han hadde blant annet både amtmand/kammerherre Pentz og sorenskriver Schultz, som faddere ved en barndåp i 1785. Det er registrert 5 døttre og en av dem, Karen (Kari)Halvarsdtr.Barje 1779-1865.er registrert som 7.ledd hos meg. Er intressert i mere opplysninger (om du har det). Tusen takk for hjelpa . Mvh Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Har funnet bekreftelse på at Halvardus Carlson Barje er følgende person. Halvardus Carlson Baroyer døpt 18.5.1743 i Ringsaker.Foreldre Carl Baroyer og Sissel Marie Josten. Men finner fortsatt ikke giftermålet.Halvardus er død i 1792 og er da lensmann i Trysil. MvhMarianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei Marianne. Har søkt i mormonernes sider(FamilySearchInternetGenealogyServive),og der funnet at Halvordus Barje ble gift i Trysil 30/6-1778 med Marte Knudsdatter. Vet ikke om dette er korrekt. Under Barje finner du bl.annet dåp og giftermål for deres datter Sille Marie. Søker du på Baroje/Baroyer etc. vil du finne en god del nedover i Europa. Lykke til. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Hei igjen. Dette kan nok stemme,- hans datter Karen (Kari) er dpt.23.6.1779.Død 15.4.1865. Hun ble gift i 1800 med Per Embretsen dpt.18.6.1777 d.9.10.1867. Marte Knudsdatter er oppgitt til å være fra Ørbekkedalen,Elverum. Men det ser ut for at det er feil i Trysilboka,- da hun ikke er registrert døpt eller konfirmert her. I og med foreldrene til Halvardus døde tidlig, kan det jo være at han er oppvokst hos noen slektninger. Han er ikke konfirmert i Ringsaker. Kansje følgende personer kan hjelpe meg videre. Amtmann,kammerherre von Pentz,sorenskriver Schultz,jomfru Birte Muus - hvor er disse fra? Ser at det blir å "dra" nedover i Europa. :-) Marianne.Vestli@spe.hihm.no Mvh Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjarne Birkrem

Jeg vet ikke om noen av dere fortsatt er interessert i innspill, siden det er snart tre år siden dette temaet var oppe - men jeg oppdaget det først nå. Det var moro å se at navnet opprinnelig er fransk - jeg mener å huske at forfatteren av bygdebøkene for Trysil også tok det for gitt at det var en 'fancy' skrivemåte for Berget...Kona mi er 4x tippoldebarn av Halvardus, gjennom datteren Sille Marie (26/6 1785 - 2/6 1829), som Torkil nevnte. Sille ble gift med Halvor Pedersen Østhagen (senere Mælum eller Mellum), og hennes datter Marte flyttet til Julusdalen i Elverum og ble gift med mølleren Halvor Olsen Juluskvern.Det stemmer med mine opplysninger at Halvardus var gift med Marte Knutsdatter fra Ørbekkedalen. Hun var født ca. 1749 eller 1750 - eller rettere sagt, hun var 52 år ved folketellinga i 1801 - så derfor er det ikke så rart at du ikke finner henne registrert døpt i Elverum, for de bevarte kirkebøkene derfra starter i 1751. Derimot er det jo merkelig at hun ikke er registrert som konfirmert. Ved FT 1801 var Marte gift på nytt med Ole Pålsen (eller Paulsen) på gården Sørhus i Trysil, og bodde der med de to yngste døtrene, Sille og Marte, som begge er oppført med patronymet 'Halvorsdtr.'. Det er vel ikke så rart om Halvardus ble fornorsket til Hallvard (som i bygdeboka for Trysil) eller Halvor (som her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Er du interessert i slekta til Halvardus Barje, anbefaler jeg Marianne Vestlis artikkel i Sør-Østerdal Slektshistorielags medlemsblad 'Tjukke Slekta' nr. 1/2001. Slekta er der utførlig omtalt i flere generasjoner bakover.Når det gjelder Marte Knutsdotter Ørbekkedalens dåp, så finner du faktisk den i kirkeboka. Den oppgitte alderen ved folketellinga 1801 er for høy. Marte ble nemlig døpt i Elverum 15. oktober 1752 (Elverum kirkebok 1751-56, s. 91). Hun ble født i Svanåsen i Strandbygda. Foreldrene var Knut Olsson Svanåsen, f. ca. 1724, bgr. 9. mars 1785, og Ingeborg Jonsdotter fra Søndre Rustad, f. ca. 1728, d. 19. mai 1774, bgr. 12. juni 1774. De kom til Ørbekkedalen før 1754, da nestemann i barneflokken, Ola, ble døpt derfra (min tipptipptippoldefar).Ved skiftet etter mora 3. oktober 1774, der dødsdatoen 19. mai 1774 er hentet fra, er Marte Knutsdotter oppgitt å være 22 år og hjemmeværende i Ørbekkedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Vestli

Hei. Har nettopp fått tips om at det er flere som er intressert i denne familien.Jeg har en del mere opplysninger om familien til mor til Halvardus. Jeg kan kontaktes på følgende e-mail: cita.tan@c2i.net Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.