Gå til innhold
Arkivverket

[#3455] Johan Aagesen, Lier og Røyken


Gjest Roar Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Syvertsen

I folketellingen 1865 for Nordre Ølstad i Røyken finnes det en 'Johan Aages. 42 år født i Lier'. Er det noen som vet om det er den samme Johan Aagesen som er født 26.02.1824 på Nedre Hval i Lier?? Hans kone var Maren Knudsdatter f.ca. 1820 på Grette i Røyken. Kjenner noen til hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kjenner ikke konkret til disse personene, men navnet Åge er ikke spesielt mye brukt i Lier, bakover i tid i hvert fall. Det virker sannsynlig at det dreier seg om samme person. Sjekk farens navn ved vielsen. Konfirmasjonslister for Lier kan også være aktuelt å sjekke, for å se om Johan Ågesen fra Hval levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

I min avskrift fra kirkebøkene i Røyken finner jeg følgende: Vielse. 28.12.1849 Ungkarl og Smed Johan Aagesen, født Brastad i Lier, oppholdssted ved vielsen Hannestad i Røyken, 28 år gammel. Pige Maren Knudsdatter, født på Grette, Oppholdssted Ølstad, 28 år gammel, farens navn var Aage Johnsen. Videre: Maren Hellene født 6.12.1820, døpt 26.12.1820. Farens navn: Knud Abrahamsen, morens Ingebor Goline (utydelig) Olsdatter. Bosted: under vestre Hyggen. Hvis du trenger flere opplysninger fra Røyken er det mer praktisk om du kontakter meg via E-post: odd.arne.svendsrud@eunet.no Håper dette var til litt hjelp. Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Takk Odd Arne, dette var til stor hjelp. Det du skriver bekrefter at Johan fra Lier og Johan i Røyken var en og samme person. Johan vr født på Nedre Hval i Lier men flyttet senere til Brastad i Lier. I folketellingen 1865 finner jeg igjen hans far og søster på Brastad mellom, Lier.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Bjørn Melby

Det er lenge siden dette temaet blei diskutert, men av hensyn til andre som måtte lese dette etterhvert, vil jeg få gi følgende kommentarer til innlegg nr 5:I kirkeboka ved den omtalte vielsen til Johan Aagesen og Maren Knudsdatter (mine tippoldeforeldre) 28.12.1849 står det vel at Johan er 'Ungarl og Husmd.'?Den Maren Hellene som døpes 26.12.1820 er IKKE den Maren som gifta seg med Johan Aagesen. Ved deres vielse 28.12.1849 står det tydelig at hennes far er Knut Pedersen. Jeg har forsøkt å finne hennes dåp, men det nærmeste jeg kommer er ei som døpes Marthe 22 juli 1821 (født 15 juni 1821). Her oppgis som far Knud Pedersen og mor Malene Amundsdatter Grette. Marthe kan ha blitt til Maren ettersom åra har gått?mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.