Gå til innhold
Arkivverket

[#3462] Stor aldersforskjell mellom slektninger !?


Gjest EVa Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest EVa Kalmér Savjord

Det er ikke for å være best.Men det hadde vært artig å vite hvor stor aldersforskjell andre har truffet på mellom slektninger ? Jeg har funnet 57 år mellom firmenninger. Den eldste født i 1942 - Den yngste i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Hei, Eva! Eg gjekk for moro skuld gjennom alle mine 12 etterslektsbøker (fort gjort, aldersskilnaden innan kvar generasjon har eg teke med i sluttordet for den aktuelle generasjonen), og bortsett frå den minste familien med berre ca 600 personar, har alle ein aldersskilnad på mellom 50 og 60 år i 4. generasjon (firmenningsledet). I den minste familien var skilnaden berre 38 år, men der var svært få "deltakarar" i dei fyrste to generasjonane. Så i "normale" familiar med "normal" storleik viser mitt vesle utval at 57 år er heilt "normalt". Det meste eg har er 68 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Siden temaet innbyr til det ekstreme: Johannes Eriksen Nedrebø giftet seg i 1783 og fikk sin første sønn i 1784. Han giftet seg på ny i 1823 og fikk ti barn i sitt andre ekteskap, det yngste barnet født da faren var 77, 53 år etter eldste barn. Eldste sønnesønn var fadder for yngste datter. Blant søskenebarna i denne familien ble aldersforskjellen 63 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Nettopp fordi aldersforskjellen er så variabel så er det kjempeartig når man " finner" søskenbarn av sin far som egentlig skulle vært på alder med sin far på ca 80 år ,men som er yngre enn en selv. Det er stadig nye overraskelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Josefsen,

Siden det snakkes om det ekstreme. Min oldefar Edvard Adolf Schumacher var født 17.10.1819. Han giftet seg første gang ca 1841, og eldste sønn var født 18.1.1842. Edvard Adolf giftet seg andre gang 19.9.1878, og fikk sin siste datter (forøvrig min farmor)12.9.1899, dvs i en alder av 79 år og 11 mnd. Dette gir en aldersforskjell mellom eldste og yngste barn på 57 år og 8 mnd. Aldersforskjellen mellom eldste og yngste tremenning kjenner jeg ikke eksakt ettersom barn og barnebarn ble spredt for alle vinder og over halve kloden, men basert på de (usikre) opplysninger jeg har skal den være ca 73 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Josefsen,

Korreksjon, det skal selvfølgelig være aldersforskjellen mellom yngste og eldste søskenbarn som er ca 73 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Ja, det er ikke så vanskelig å finne store alderforskjeller når en går tilbake til de store søskenflokkene. Men, Eva det er hyggelig du sjekker slektstavlen vår på den måten. Jeg forstår at han som er født i 1999 er min sønn. men du har glemt å se på Gjert sine etterkommere. der finner du Arthur f.1940. På Lørdag skal jeg i 70 årsdag til fetter, han er allerde oldefar, og jeg har to fettere til som er i samme situasjon. Det blir jo litt artig når mine barn der skal leke med jevn aldrende som vil bli fem-menninger til sine barnebarn. Hvor vanlig er slike familieselskaper i dagens samfunn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det ble jo ofte stor aldersforskjell alt i første generasjon, spesielt hvis det var snakk om halvsøsken med samme far. Det ser ut til at en god del menn kunne være temmelig spretne, selv etter at de første to eller tre konene hadde dødd etter hvert.... Jeg har f.eks. blant anene en offiser som ble født i 1691, giftet seg første gang i 1724 og fikk flere barn, ble enkemann og giftet seg igjen i 1744 og etter igjen å ha blitt enkemann giftet seg igjen i 1754, da med en nitten-åring, som attpå til fødte deres barn 4 måneder etter bryllupet. Fyren levde til han var 90, og da skrev enken en søknad om pensjon der det står at hun nitten år gammel giftet seg med kaptein Rappe da han gikk i sitt 69. år (la tydeligvis på litt) i den tro at han var bemidlet, noe der dessverre ikke var tilfelle. Så at han levde så lenge, hadde hun kanskje bare godt av...Ellers har vi jo en av de bedre fra en tingbok fra 1789:"Indstævnte Ole Torsen møtte for Retten og svarede, at forrige Aars Høst da Stener Olsen havde Bryllup paa Biaaland, var indstævnte saa ulykkelig at være ved Brylluppet som Tambur, hvor han blev lidt lystig; og da han kom hjem blev han fra lystig vellystig, og da Tøsen som var der at arbeide kom ham imøde, blev han ulykkelig ved hende, skjøndt Gierningen i det virkelige lykkedes, og da han selv var 63 Aar gammel og endnu ikke ganske avlægs, mens hans gamle Kone 78 Aar gammel, saa gik Naturen over Optugtelsen for ham."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Jostein ! Så du skjønte det var din sønn jeg mente!Jeg er ganske stolt av å ha en firmenning som er 48 år yngre. Obs ! der nevnte jeg alderen min. Lurer på om det er noen som har noen morsomme episoder med aldersforskjeller ? Jostein ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk lyst til å ta opp igjen et gammelt tema her. Mammas stefar og jeg var 6-menninger på pappas side fant jeg ut etterhvert. Han var 45 år eldre enn meg, og 54 år eldre enn min søster. Hvis jeg regner fra hans eldste bror til min søster så blir det 55 år forskjell. Har laget en perm med bilder, bryllupstelegram fra hans og mormors bryllup osv, og litt om hans slekt også(det mangler mye enda).Det jeg kan komme på i en fart av aldersforskjell på samme generasjon blant mine aner er fra 1741 til 1807, og de er 3 ganger tippoldeforeldre.Har også noen gamle fedre, og en bror av en av mine aner ble far som 78-åring. En av mine aner var ca 70 år da hans datter og min ane videre ble født i 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ein av mine aner; Ola på Revna i Strandvik (Fusa), f. ca. 1666 vart far for siste gong i 1746; sjølvsagt då med ei mykje yngre kona - som var den 3. kona hans. Han var altså om lag 80 år då dottera Guro blei fødd. Ho var elles det fjerde barnet i dette ekteskapet. Guro (seinare Mobergslien) vart elles mi farmors farfars oldemor. Ikkje uventa så vart ho tidleg farlaus ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi har hatt en liknende diskusjon her for ikke så lenge siden, da fortalte jeg om mors onkel som døde for ca 2 år siden. Han var 46 år yngre enn sin halvsøster - min mormor.Ellers har et av mine eldste søskenbarn (helsøskenbarn)en datter som er to år eldre enn meg og en sønn som er like gammel som meg. Vi regner oss faktisk mer for søskenbarn enn jeg gjør med deres mor.Jeg har flere andre søskenbarn som har 'barn' 3 - 5 år yngre enn meg.Går jeg lenger bakover, kan det bli opp til to generasjoners forskjell i alderen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Da jeg ble født var min far 53 år, og da han var født var min farfar 60 år. Fra mitt eldste søskenbarn til meg er det 65 år. Resultatet er at jeg er på alder med mange av mine søskenbarns barnebarn. En gang jeg hadde med meg en slektning på hyttetur og fest, presenterte jeg ham som min tantes tippoldebarn.Om jeg blir riktig gammel, kunne jeg tenke meg å oppleve min farfars 200 års fødselsdag.Sist jeg hadde en opptelling, kunne jeg regne over 800 direkte etterkommere etter min farfar.Likevel trenger jeg ikke å gå langt for å finne andre ekstreme eksempler: Jeg vet om en kar som forsatt lever, og som var født på 1900-tallet, hans far på 1800-tallet og hans farfar på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.