Gå til innhold
Arkivverket

[#3464] slekten von Ansbach


Gjest H.B.
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner noe til slekten von Ansbach fra Ansbach, Bayern eller Jørgen Meinertsen von Ansbach? All informasjon tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Dersom du søker på www.familysearch.com, og bare setter inn ANSBACH i "last name" uten noe stedsangivelse eller andre søkekriterier, får du iallfall opp 121 forslag. Nest sist står linker til videre utdyping av slekten ANSBACH, Lykke til ! Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Jeg fant Jørgen M. von Ansbach, men ingenting om hans foreldre. Det jeg lurer på, og det er vel ganske sannsynlig, er om han tilhører markgreveslekten av Brandenburg-Ansbach, med sete i Ansbach. Om noen vet noe vil jeg gjerne kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Husk fullt navn når du skriver innlegg! HB er ikke godt nok -- hele innleggsrekken står i fare for å bli fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at innvandreren av slekten Ansbach het Jørgen Jørgenssøn, ikke Meinertssøn ol. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik August Borchgrevink

Hvorfor tror du det? Dette er en rimelig stor slekt, som vel å merke ikke lenger eksisterer agnatisk, men som har svært mange kognatiske efterkommere. Det er ingen tvil om at det medlem som kom til Norge og ble en av mine fofedre het Jørgen Meinertsen von Ansbach, det finnes dokumentasjon på dette. Bl.a. var han borgermester i Skien. Igrunnen er jeg ikke riktig sikker på hva du mener, kan du utdype det litt mere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Det er nok riktig med Jorgen Meinertson Von ANSBACH, gift 1562 m/ Mrs.Jorgen Meinertson, bosatt i Aust-Agder,Norway. Dette iflg. familysearch. Jorgen, født 1537 i Ansbach,Germany, hans foreldre står oppført som far: Meinert, født 1505 i Ansbach,Germany. Hans mor Mrs.Meinert, født 1509 i Ansbach.Germany. Dette tyder på at slektsnavnet er kun Meinert, og at Von Ansbach er kommet inn som opprinnelses-sted ? Det kunne kanskje være en ide å ta kontakt med den som har vært kilden for dette:Ralph H. Larsen, 28 Balboa Drive, Kings Park NY, USA. 11754 ? Lykke til ! Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik August Borchgrevink

Takk for hjelpen. Jorgen er naturligvis tysk Jürgen, eller norsk Jørgen. Jeg tviler på at Meinert er slektsnavnet. Det er et rimelig vanlig fornavn, dessuten er von-tittelen beskyttet. At han hadde en såpass høy stilling som ingeniør og bergforvalter i Norge tyder også på en nogenlunde fornem herkomst. Det virker underlig at han uberettiget skulle ha tatt seg et adelsnavn, så det har jeg ingen tro på. Grunnen til at det bare er oppført Meinrt som far, er jo at man ikke kjenner hans navn, men at det av Jørgens mellomnavn fremgår hva faren het til fornavn. Sannsynligvis het nok faren også von Ansbach, men søk på internett har hittil ikke ført frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.