Gå til innhold
Arkivverket

[#3469] Heyerdahl familien i Norge og USA. Nybegynner tren


Gjest Eli Heyerdahl Klausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Min oldefar het Julius Heyerdahl f.08.05.1876. På gravsteinen står det 1872, 1876 i fødselsattest fra Horten. Faren het også Julius Heyerdahl, og mammaen Karen Amundsen. De var ikke gift(krise) og skal etter sigende ha reist til Amerika etter at oldefar ble født. Julius Heyerdahl (dy) ble satt bort på Ringerike (Hos Mads på Øderå???).Nå er jeg helt "parkert". Og vet ikke hvor jeg skal lete. Jeg har forsøkt å "feilskrive" Heyerdahl. Fant en J.Heierdal i Kristiania i 1875 telling. Kan det være skrivefeil, attester har riktig staving av Heyerdahl, men alle var vel ikke like nøye?Jeg trenger å finne ut når Julius Heyerdahl utvandret til USA med Karen Amundsen, og hvor de havnet med hvilket navn! Er det en som er litt mer erfaren enn meg som kunne være snill å hjelpe meg, så vil jeg være evig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild Wik Opdal

Søk i www.ancestry.com på etternavn Heyerdahl - der dukker det opp noen. Søk også i www.familysearch.com og www.rootsweb.com Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Tusen takk for gode råd. Jeg er allerede igang med å lete. Er det noen som kan ha kirkebøkene for Horten ca. 1872, eller Fredrikshald ca. 1847?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Mikrofilm av de nevnte kirkebøkene bør vel finnes på Statsarkivets avdeling i Kongsberg. Denne dekker Buskerud, Vestfold og Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Originalkirkebøkene er på statsarkivet i Kongsberg, mikrofilm kan du finne også en rekke andre steder, f.eks. mange biblioteker. Hvis ikke biblioteket i Drammen har dem, kan du sikkert låne dem dit med fjernlån fra andre biblioteker. Biblioteket i Drammen har sikkert mikrofilmlesere. På Riksarkivet ved Kringsjå i Oslo kan du også lese mikrofilm av alle norske kirkebøker, men jeg regner med at biblioteket i Drammen er nærmeste mulighet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Tusen takk for alle gode råd ! Idag har jeg vært på statsarkivet i Kongsberg, og funnet oldefar i kirkebøkene i Horten, samt hans konfirmasjon i Hole 1891. Jeg vet nå at tippoldefar het Julius Heierdahl/Heyerdal var ungk. og tjener. Tippoldemor het Karen Amundsen og var fra Gaustad. Men fortsatt føler jeg meg like "dum" Ikke finner jeg hverken oldefar eller hans barn i folketellingene for 1900, og ikke kan jeg finne tipp'en i noe emigrantprotokoll. Dette er som å lete etter nåla i den berømte... Er det mangler i folketellingene som treffer spesielle deler av østlandet ? Jeg vet jo at de levde, og har sett fødselsattestene deres... Fortsatt noen derute med gode tips?Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

I kirkeboka står det Heierdahl, mens på konfirmasjonen står det Heyerdal. I oldefars fødselsattest står det Heyerdahl. I min bestefars står det også Heyerdahl. Det hadde vært spennende å finne ut hvem foreldrene til Julius den eldste var, for da hadde jeg visst med sikkerhet.Var det til hjelp?Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Heyerdahl navnet.Familiens vandrehistorie sier jo litt... Oldefar ble tidlig på 1900 tallet oppsøkt av en Herr Heyerdahl. Denne fornemme mann tilbød min oldefar en anselig sum penger mot at han sa fra seg retten til navnet Heyerdahl. Som den stolte mann han skal ha vært, avslo han dette til min oldemors store fortvilelse, hun tenkte jo på alle de 8 barna de skulle brødfø. Han skal i alle år ha sakt at det eneste han hadde fra sin far var Heyerdahl navnet, og det var neimen ikke tilsalgs! Han hadde mistanke om at den fornemme Hr. Heyerdahl var en slektning, bror eller far av hans far. Min tippoldefar skal visstnok ha blitt utstøtt da han satt barn på en kvinne utenfor ekteskap. (det var den gangen det). Selv om han var familiens sorte får, kan de vel ikke ha klart å slette ham fra jordens overflate? Han kan jo ha oppført seg bra frem til 1875 da Karen Amundsen ble gravid med hans barn........Får noen noe ut av dette?Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg gjør oppmerksom på at genealogen Henning Sollied i 1940 utga boken "Slekten Heyerdahl". De som er interessert i navnets (og slektens) opprinnelsen, vil nok finne svar her. I forordet til boken vises det ellers til flere tidligere stamtavler over slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Takk for opplysningen ! Håper jeg finner den på biblioteket, slik at søkningen kan fortsette.Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg noterte meg en gang at Hieronymus Heyerdahl (1773 — 1847), som senere ble sogneprest i Gran på Hadeland, opptrer i ovennevnte bok av Sollied på en måte som får en til å lure på hva som er viktig i slektsgransking.Mens faren var sorenskriver på Nedre Romerike, hadde den 16-årige presten ‘in spe’ et noe ureglementert forhold. Det som må ha vært en skandale i samtiden, blir kanskje fremdeles dysset ned — i hvert fall får man det inntrykket i Sollied. Produktet av dette “leiermålet” opptrer på s. 123(!) og med avspiste personalopplysninger, mens sogneprestens lovmessige hustru beskrives på s. 75 med all slags rosende attributter. Kanskje jomfru Schwabe (som 01.03.1799 ble gift med Hieronymus) ikke engang fikk høre om Anne Christensdatter Berby (som fødte Christian i sept. 1790)?Christian ble oppfostret først hos oldefaren, oberst Christian Heyerdahl (1723 — 1802) på Fosser i Høland, senere hos morbroren Amund Berby.Min erfaring med “u”-er i kirkebøkene er at det ikke er noen forskjell på kong Salomo og Jørgen hattemaker når det gjelder leiermålsfrekvens. Eller kanskje snarere tvert imot.Om denne historien kan relateres til ovennevnte familie, er jeg ikke i stand til å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Hmmmm. Dette høres spennende ut! Jeg har ennå ikke klart å få fatt i boka til Sollied, men har ikke gitt opp. Kanskje noen av de som leser dette har boka, og er villig til å selge den? Takknemlig for flere tips! Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg synes du gjør Sollied urett, Egil.Hieronymus Heyerdahls hustru Sophie Fredrikke Schwabe beskrives slett ikke "med all slags rosende attributter" på s. 75 i boken. Det står kun navn, fødelsdato og -sted, dødsdato og -sted samt hvem hun var datter av.Når det gjelder plasseringen av den utenomekteskapelige sønnen Christian, så har du rett i at denne har en annen plassering. Om det er "rett eller galt" skal ikke jeg ha noen formening om, men han er plassert etter omtalen av Hieronymus' 10 søsken og deres etterkommere - i et eget avsnitt. Det er for øvrig tatt med vel tre sider etterkommere etter Christian. Det er ingenting ved typografien som skulle tilsi en neddyssing e.l. av dette forholdet. Jeg vil vel snarere si det motsatte, i og med at forholdet har fått sitt eget avsnitt.Jeg skal gi deg rett på ett punkt: Christians mor opptrer med "avspiste personalopplysninger". Det står kun navnet hennes. Men det er også tilfellet med flere andre personer i boken - også inngiftede.Du må gjerne fortsette å lure på "hva som er viktig i slektsgranskning". I tillegg kan det være lurt å se med et kritisk blikk på egne notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Det er mulig jeg gjør ham urett — i hvert fall med hensyn til de manglende “rosende attributtene”. Her har nok mine notater fra nesten 10 år tilbake spilt meg et puss. Hieronymus Heyerdahl (1773 — 1847) er imidlertid en ganske sentral person i Sollieds bok. Virker det ikke da påfallende at moren til hans første barn ikke engang har en fødselsdato, enn si foreldre — hun er “slektsløs” liksom avkommet… — mens Hieronymi annet barn står oppført etter at jomfru Schwabe er beskrevet med alle konvensjonelle opplysninger?“Typografisk” har nok ikke Sollied dysset ned den “uekte” sønnen, men siden Christian notorisk ble født før Fredrikke Dorthea (det første av Sophie Fredrikke Schwabes 12 barn!), hvorfor står han da ikke nevnt før henne, men i et separat avsnitt nesten 50 sider senere? Her innbys leseren umiddelbart til å annamme en kvasimytologisk familieforestilling om at det dreier seg om en Heyerdahl som ikke er funnet verdig til å bære navnet Heyerdahl, jfr. Eli Heyerdahl Klausens historie om en “fornem Hr. Heyerdahl […] som tilbød [hennes] oldefar en anselig sum penger mot at han sa fra seg retten til navnet Heyerdahl”.Jeg beklager at vi nå fokuserer på én spesiell slekt. Det er det ingen grunn til. Lignende historier verserer omkring flere slekter som har kommet ut i bokform og/eller har et “verneverdig” navn.Det er slett ikke uvanlig i slektsoversikter a) å utelate barn som er født utenfor ekteskap (selv om det er over 100 år siden denne “forseelsen” fant sted), og/eller b) å unnlate å oppgi kognatisk etterslekt (som jo ikke lenger er bærer av slektsnavnet). Jeg husker ikke hvor nøye Sollied er på dette siste punktet, men det er jo interessant å konstatere at Hieronymus Heyerdahls oldefar het Halvor Anderssøn og at navnet Heyerdahl stammer fra Halvors hustru. Denne mater familias for «Slekten Heyerdahl» har usedvanlig mange etterkommere ned til i dag; f.eks. hadde en halvbror av Hieronymus — med én kvinne — hele 22 barn. Ikke så rart at det går 50 sider før Christian (“u”) dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Det kan virke som at dere "gutta" har oversikten... Det er virkelig lærerikt for en nybegynner som meg å "høre" dialogen og hvilke tanker dere gjør dere om dette, og flere evner i forumet. Jeg skulle jo ønske at jeg hadde startet med dette for lenge siden, slik at også jeg kunne være en av de heldige som satt på Sollieds bok om slekten Heyerdahl... Men biblioteket har søkt om å få låne boka til meg fra et annet bibliotek, og det må jo være det nest beste etter å eie den selv. Hvis det da som tidligere nevnt ikke er noen som har boka på hylla, og synes det kunne vært gøy at en som virklig trenger den fikk tak i den ! God sommer forresten, hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til Egil:Jeg vet ikke helt hvilket ærend du er er ute i, men du tar noen "snarveier" som gjør at du bommer litt. Nå skriver du at Hieronymus Heyerdahl er "en ganske sentral person i Sollieds bok", og så bruker du dette som bakgrunn for videre argumentasjon. Utsagnet kan kanskje forlede noen til å tro at boken fokuserer spesielt på denne Hieronymus Heyerdahl. Men det gjør den jo slett ikke. Det står litt om ham fordi han studerte mineralogi mens han var tredjeprest på Kongsberg og fordi han laget økonomiske beskrivelser av de stedene han var prest, fordi han opprettet eget seminar på sin kapellangård på Toten og fordi han var utsending til Riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814. Til sammen står det i underkant av én side (boken er på 226 sider inkl. registre).På den annen side blir jo en mann med mange barn "sentral" i en slektsbok. Men det var neppe det du mente. Og i så fall er han jo en av flere.Det dette selvfølgelig kunne ha vært, er en diskusjon om hvordan man definerer og avgrenser en slekt når den skal inn mellom to permer. Sollied skrev sin bok på oppdrag fra en del medlemmer av slekten Heyerdahl (oppdraget gitt i 1930). Og han sier i sin innledning følgende: "Slekten Heyerdahl er idag antagelig Norges største slekt - det vil si landets tallrikeste gruppe innbyrdes beslektede personer med felles slektsnavn." Her definerer han i alle fall hva boken handler om. Så kan vi jo like eller mislike definisjonen, alt etter som.For øvrig har han med 43 etterkommere av Hieronymus Heyerdahls utenomekteskapelige sønn Christian og fører hans etterslekt like langt opp mot samtiden som etterslekten til de andre barna.Det hele koker vel ned til at Christians mor kun er omtalt ved navn (Anne Christiansdatter Berby). Om dette er en "fortielse" skal jeg ikke mene så veldig mye om.Til Eli:Jeg unner deg jo boken, men mitt eksemplar er dessverre ikke til salgs. Sjekk i antikvariatene. På nettet er dette en bra adresse: www.antikvariat.netSelv kjøpte jeg den av en danske som annonserte at han hadde en del gamle slektsbøker til salgs på dk.historie.genealogi. Let litt rundt, så skal du se at den dukker opp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Det er som sagt ingen grunn til å fokusere på slekten Heyerdahl og det er enda mindre grunn til å tygge drøv på et tema som nå allerede er framlagt i to innlegg.Et tankekors: Hvem kan ha kommet på ideen å relegere Christian (“u”) til et eget avsnitt — oppdragsgiver eller oppdragsskribent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Hei, mulig dette er litt ut på siden av hva du søker, men på Lesja var det fra 1820 - 29 en prest som het Nils Halvors. Roth Blix Heyerdal 19785 - 1829, f. i Rakkestad, han var gift medElisabeth Katrine (Kristine) Tobiasdtr. Naschou, 1780 - 1861 f. Fyn DK. De hadde tilsammen 12 barn.Ytterligere opplysninger finnes i Bygdebok for Lesja bind 2, og Lesja kyrkje 1750 - 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner Marion Heyerdahl gm John Woods Bosatt i Castle Rock, Colorado Hun var bosatt i England eller Amerika under krigen Etter krigen flytte hun til Agentina med foreldrene hennes Kan det vaere den samme familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

I følge søk på kart finnes det et sted i Norge, Heyerdalsvegen i Stjørdal.Ved folketelling 1900 finnes det en som kan være din tippoldefar (eller muligens en eller annen slektning): Lenke Selv om tradisjonen sier at de reiste til Amerika behøver det ikke stemme, det kan være at en av dem dro etter 1900, eller en eller annen kan ha misforstått.Mhv Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Eli,Med utgangspunkt i denne emigranten, Julius O. Heyerdahl, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=48936&merk=48936#ovre>Lenke kan du jo se hva du får ut av følgende:FT1865: Julius Olaisen LenkeFS/IGI LenkeFT1865 Olai Heyerdahl Lenke Legg merke til at han har en annen kone og en yngre sønn Johan Julius. Enten er dette annet ekteskap eller han var ikke gift med Julius (f.1847)morDette fant jeg på Ancestry.com, Olai Heyerdahls far, Johan Cornich Heyerdahl født 1779 i Hole(!) Lenke FT1801: Johan Cornix Heyerdahl i Eidsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.