Gå til innhold
Arkivverket

[#3473] Arvid Lorentzen - Skoleskipet "Sørlandet" 1933


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

I 1933 seilte skoleskipet "Sørlandet" til Chicago. Med på turen var unggutten Arvid Lorentzen, som i Chicago ble innlagt på det Norsk-Aamerikanske Sykehus og operert av Dr. Susan K. Ackermann for akutt blindtarmbetennelse. Arvid kunne dessverre ikke fortsette turen med skoleskipet, som seilte videre til Montreal. Selv ble han fraktet hjem til Norge som passasjer på skipet "Bergensfjord" som gikk fra New York lørdag 5.august 1933. Som trøst for at han ikke kunne fullføre turen, fikk han av det norske juvelerfirmaet Nordahl & Olson i Chicago et vakkert armbåndsur med inngravering.Mitt håp er at Arvid Lorentsen fortsatt er i blant oss. Jeg er ikke sikker på hva alderen på reisende med skoleskipet lå på, men jeg vil gjette på at han er mellom 80 og 85 år idag. Jeg skulle svært gjerne ha kommet i kontakt med vedkommende, eventuelt etterkommere av ham. Setter også pris på om noen kan gi meg alternative oppsporingsforslag. I følge Statistisk setralbyrå skal det i dag finnes fire menn med dette navnet, så jeg innser at sjansene ikke er store, men det skader vel ikke å prøve.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva kalmér Savjord

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye.Men min mors onkel; Paul Hægstrøm var var styrmann og skipper på Sørlandet i mange år. 1935-1954 Alderen på guttene ombord i Sørlandet var ca 14 -15 -16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.